Společnost


Alza.cz a.s.

Počet nahlášených stížností:869
Z toho za letošní rok:75
Stále v řešení:17
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

72%
28%
Toto skore je založeno na 144 stížnostech.

#48857Odmítnutí vrácení fénu ve 14 dnech s odkazem na hygienické zařízení

Stav stížnosti

vyřešeno

Celková doba trvání

8 dnů 21 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
28.02.2021, před 2 měsíci

Josef Lottes

Znění stížnosti

Dobrý den,
v Alza jsem zakoupil pro ženu k narozeninám fén. Bohužel je příliš velký a těžký a proto jsme se rozhodli jej nepoužitý vrátit. Hned třetí den po doručení (den narozenin) jsem se pokusil odstoupit od smlouvy bez udání důvodu ve 14 dnech a odvezl fén na pobočku.

Vrácení bylo zamítnuto z důvodu, že se jedná o hygienické zařízení, na které se nevztahuje uvedený zákon protože došlo k porušení obalu. Fén byl umístěm v igelitovém pytlíku, který jsem musel otevřít.

Dohledal jsem si zde podobný případ, viz https://www.vasestiznosti.cz/stiznost/42839/vraceni-zbozi-ve-14-denni-lhute a slušně je upozornil na skutečnosti v uvedených paragrafech.

Odpovědí bylo:
ďakujem za Vašu správu.
Bohužial produkt Fén na vlasy Remington AC9096 Silk Dryer spadá pod hygienický tovar a v prípade že bol rozbalený z hygienického obalu ho nieje možné už vrátiť.Táto informácia je uvedená aj v obchodných podmienkách s ktorými ste pred uzatvretím objednávky súhlasil.
Za pochopenie ďakujem.

Nevím o tom, že bych byl během nákupu upozorněn na tuto skutečnost a navíc se domnívám, že i tak by zákon měl mít vyšší váhu, než obecné obchodní podmínky, které jsem nejspíše odsouhlasil při založení účtu a jistě nemluví o tom, že na tento konkrétní fén se nevztahuje možnost vrácení ve 14 dnech. Navíc napříkald u nákupu zubního kartáčku bylo přímo při nákupu upozornění uvedeno.

Děkuji za pomoc.
Přeji hezký den


Produkt

Fén na vlasy Remington AC9096 Silk Dryer


Požadované řešení

Vrácení peněz


Sdílejte

Zdá se vám, že stížnost obsahuje nevhodný obsah?
* Opište kód z obrázku:

Vyjádření dTestu

Publikováno
5.3.2021 13:51, před 2 měsíci

Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.

Dle § 1837 písm. g) zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, spotřebitel nemůže odstoupit bez udání důvodu od smlouvy o koupi zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit zpátky. Dle České obchodní inspekce "se musí však jednat o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání" (viz blíže na https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/). Nebylo-li zboží v takovém obalu, lze od smlouvy odstoupit bez ohledu na hygienické důvody. Pokud zboží v takovém obalu bylo, je možné odstoupit jen tehdy, nebrání-li tomu hygienické důvody.

Je věcí individuálního posouzení, kam až dopadá výjimka odůvodněná "hygienickými důvody". Máme za to, že výjimku je nutné vykládat pro spotřebitele nejpříznivěji (viz nález Ústavního soudu ČR, sp. zn. IV. ÚS 2989/16), a tedy restriktivně.

Podle našeho názoru se tato výjimka na fén na vlasy nevztahuje a tedy by mělo být možné ho vrátit a odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Reakce společnosti

Publikováno
6.3.2021 15:14, před 2 měsíci

Dobrý den,

omlouvám se Vám za nedorozumění s vyřízením celé záležitosti.

Na základě prověření dané situace jsme se rozhodli Vám odstoupení od kupní smlouvy umožnit. Více informací jsem Vám zaslala přímo na Váš e-mail.


Děkuji za pochopení a přeji Vám krásný zbytek dne, Veronika, Alza.cz


Josef Lottes

Uzavření stížnosti

Publikováno
9.3.2021 20:04, před 2 měsíci

Hodnocení:

Komentář: Po několika dnech „ticha“ mi byl společností Alza vystaven dobropis a umožněno odstoupit od smlouvy. Reakce přišla přesně v den, kdy se do tohoto případu vložil dTest, na který se v dopise odkazuje i Alza. Je trochu smutné, že ačkoliv jsem předkládal stejné argumenty a odkazoval se na nedávnou (téměř identickou) kauzu řešenou s Alzou na těchto stránkách, nejspíše bych bez pomoci dTestu neuspěl.

Můj problém byl nakone, dle dopisu z Alza, řešen jako „výjimka v tomto případě“ a nedošlo tedy nejspíše k nápravě obecného přístupu. Na základě velmi vágně popsaných obchodních podmínek, viz níže, je fén zabalený v igelitovém pytlíku s množstvím děr pro odvod vzduchu, považován Alzou za hygienické zboží. Podobně by prodejce mohl argumentovat v podstatě u libovolného zboží (nedávno jsem podobně zabalené koupil rádio, nebo ruční vysavač) a zákazník nemá nejmenší šanci rozlišit, na co se vztahuje níže uvedený bod v obchodních podmínkách. Uzavřeným obalem je ve svém důsledku tak například i libovolná zalepená krabice.

Děkuji tímto dTestu za pomoc s řešením sporu i za existenci těchto stránek a samozřejmě i Alze za kladné vyřešení mého odstoupení od smlouvy. K úplné spokojenosti by ale musela být v Alze zjednána i systémová náprava.

Výňatek z obchodních podmínek Alza:
II. Sdělení před uzavřením smlouvy
g) spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy:
vi. o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit;