Počet nahlášených stížností: | 23 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
ráda bych požádala o pomoc v situaci, která nastala s e-shopem Bonprix. Tento obchod požaduje platbu za dopravu k zákazníkovi i zpět při vrácení zboží, a to i v případě, že si zákazník zboží pouze vyzkouší a nevyhovuje mu. U jiných e-shopů je běžnou praxí zaslání štítků s kódem pro vrácení zdarma.
Po delší době jsem se rozhodla Bonprix vyzkoušet. Zboží mi však velikostně nevyhovovalo a kvalita neodpovídala očekávání. Zboží jsem vrátila přes Zásilkovnu do Z-Boxu, který se nachází naproti pobočce Bonprix, doslova přes ulici. Zásilka ale nebyla ze strany Bonprix vyzvednuta a vrací se zpět ke mně s požadavkem na úhradu dalšího poštovného ve výši 149 Kč.
Celkové náklady na dopravu tak aktuálně činí 99 Kč za doručení, 89 Kč za vrácení a 149 Kč za opětovné doručení zásilky zpět, tedy 337 Kč celkem.
Považuji tento postup za neprofesionální a v rozporu se zájmy zákazníka. Žádám o pomoc s řešením této situace, konkrétně o proplacení všech vzniklých nákladů na dopravu a vrácení peněz za nevyhovující zboží.
Děkuji za spolupráci.
S pozdravem,
Lišková
Platba postovneho pokazde zakaznikem
Žádám o proplacení všech vzniklých nákladů na dopravu a vrácení peněz za nevyhovující zboží.
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, do 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na odstoupení od smlouvy má prodávající povinnost spotřebiteli dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Podnikatel je tedy povinen spotřebiteli vrátit náklady na dodání zboží (původní poštovné), avšak poštovné směrem k prodávajícímu hradí v případě odstoupení od smlouvy bez udání důvodu spotřebitel.
Podnikatel může (nejčastěji ve svých obchodních podmínkách) spotřebitelům poskytnout práva i nad rámec zákona. Pokud by bylo v obchodních podmínkách podnikatele uvedeno, že v případě odstoupení bez udání důvodu ve lhůtě 14 dnů od převzetí zboží hradí poštovné směrem k prodávajícímu právě prodávající, je povinen tak učinit. Ze zákona však tuto povinnost nemá.
K opětovnému poštovnému směrem k prodávajícímu:
Dle popisu si prodávající vrácené zboží nevyzvedl. V daném případě se jedná o zvýšené náklady z důvodu porušení smluvní povinnosti a ty nemohou jít k tíži strany, která povinnost neporušila.
Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraniční podnikatelský subjekt (zahraniční subjekt se sídlem v Polsku), doporučujeme spotřebiteli, aby se v případě nevyřešení situace v mimosoudním řešení sporů, obrátil na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci například prostřednictvím internetových stránek evropskyspotrebitel.gov.cz, které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu EU, Islandu nebo Norska, přičemž spolupracuje také s mezinárodním spotřebitelským centrem Spojeného království.
Před samotným podáním je vhodné prostudovat informace zde: https://evropskyspotrebitel.gov.cz/co-udelat-nez-nas-kontaktujete/.
Kontakty na ESC ČR:
adresa: Gorazdova 24, 120 00 Praha 2
e-mail: ECCNET-CZ@ec.europa.eu
telefon: 296 366 155
evropskyspotrebitel.gov.cz