Společnost


O2 Czech Republic a.s.

Počet nahlášených stížností:1293
Z toho za letošní rok:46
Stále v řešení:24
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Úspěšnost případů

76.1 %
Počet procent vyřešených stížností v rámci služby VašeStížnosti.cz (984 z 1293)

Hodnocení spokojenosti

61%
39%
Uvedená procenta vychází z 351 hodnocení od spotřebitelů help

#82664Doplacení ceny modemu při ukončení služby internetu

Stav stížnosti

v řešení

Celková doba trvání

7 dnů 11 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
25.07.2025, před 7 dny

František Černý

Znění stížnosti

Dobrý den, narazil jsem na Váš článek (odkaz: https://www.dtest.cz/clanek-11706/zmena-operatora-modem-i-router-muzete-vratit), ve kterém uvádíte, že pokud chce klient odejít od poskytovatele internetu, může poskytovateli vrátit modem, aniž by musel doplácet jeho cenu hrazenou na splátky. Pokud pak poskytovatel trvá na doplacení, jedná dle Vašeho článku nezákonně. Přesně tímto způsobem ale postupuje společnost O2, která ke svému internetu poskytuje modem O2 Smart Box. Tento modem si klient musí hned na začátku poskytování služeb koupit za cenu 5.940,- Kč, kterou může zaplatit buď jednorázově nebo ve splátkách (99 Kč) po dobu 60 měsíců. Pokud pak chce klient službu internetu ukončit, musí celý zbytek ceny za modem doplatit. To O2 přímo uvádí na svých stránkách na několika místech (viz např. odkaz: https://www.o2.cz/podpora/financni-sluzby/zarizeni-na-splatky#c-platba-za-zarizeni-v-mesicnim-vyuctovani-a122875). Klient sice může pro internet použít svůj vlastní modem (nemusí kupovat O2 Smart Box), ale v tom případě ho O2 předem upozorňuje, že služba internetu nebude optimálně fungovat (viz screenshot zaslaný v příloze). Považuji takovéto praktiky (i s ohledem na Váš zmíněný článek) za nezákonné a nekalé. Fakticky totiž brání klientovi od poskytovatele odejít. Klient v případě odchodu doplatí celou zbývající cenu modemu ve výši téměř 6.000,- Kč, což představuje víceméně smluvní pokutu za odchod, neboť specifický modem od jednoho poskytovatele internetu není dost dobře použitelný u jiných operátorů a je tedy prakticky nepoužitelný. Každý poskytovatel má své vlastní modemy se speciálními funkcemi, softwarovým vybavením atd. a vždy Vás upozorní na to, že s jiným modemem nebude služba plnohodnotně fungovat. S přístupem, jaký má společnost O2, jsem se u žádného jiného operátora nesetkal a upřímně řečeno jsem v šoku z toho, že jeden z největších českých mobilních operátorů používá praktiky, které jsou evidentně protizákonné.


Produkt

Internet s modemem O2 Smart Box


Požadované řešení

Vzhledem k tomu, že považuji praktiky společnosti O2 za nezákonné (jak už jsem výše uvedl a jak uvádíte i ve Vašem článku), chtěl bych se zeptat, zda je možné situaci řešit podnětem na některý z orgánů státní správy - např. na Český telekomunikační úřad. Měl by takový podnět smysl, nebo je toto jednání nepostižitelné? Též bych se chtěl zeptat, zda by podnět případně bylo možné podat Vaším prostřednictvím, nebo zda bych se musel na příslušný úřad obrátit sám.

Děkuji.

S pozdravem

František Černý


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
30.7.2025 15:19, před 2 dny

Společnost O2 Czech Republic a.s. poskytuje obecně modem pouze na splátky, kdy se jedná o koupi produktu, který je splácen v měsíčním vyúčtování se souvisejícími službami a je koncovým dotovaným zařízením. Pokud se jedná o dotované koncové zařízení, které bývá k tarifům často poskytováno, je spotřebitel povinen při ukončení závazku zařízení doplatit v případě, že si ho ponechá. Spotřebitel se však může rozhodnout také pro vrácení modemu podnikateli, v takovém případě nemá pak povinnost ho doplácet.

Ze zákona má podnikatel vůči spotřebiteli před uzavřením smlouvy informační povinnost. Než dojde k uzavření smlouvy mezi spotřebitelem a společností, má společnost povinnost informovat spotřebitele o ceně, o době trvání závazku a podmínkách ukončení závazku. Společnost by v případě sporu musela prokázat, že spotřebitele řádně informovala. Pokud společnost spotřebitele o podmínkách smluvního vztahu řádně neinformovala, mohl by spotřebitel namítat neplatnost smlouvy, neboť byl uveden společností v omyl podle § 583 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Podle tohoto ustanovení platí, že pokud někdo jednal v omylu o rozhodující okolnosti a byl-li v omyl uveden druhou stranou, je právní jednání neplatné.

Jestliže má spotřebitel podezření na nesprávné postupy a nezákonné jednání podnikatele, může podat podnět Českému telekomunikačnímu úřadu: https://ctu.gov.cz/jak-podat-podani-na-ctu.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Českém telekomunikačním úřadu. Tato služba je zpoplatněná 200 Kč (pokud se spor týká peněžitého plnění, je poplatek 4 % z této částky, avšak nejméně 200 Kč). Více informací může spotřebitel nalézt zde: https://ctu.gov.cz/resene-spory-ctu. Kontakty na Český telekomunikační úřad je možné nalézt zde: https://ctu.gov.cz/kontakt.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
30.7.2025 15:23, před 2 dny

Hezký den, děkujeme za zpětnou vazbu a upozornění na zmíněný článek dTestu. O2 Smart Box je zařízení, které zákazník pořizuje formou samostatného prodeje, nikoliv pronájmu nebo zapůjčení. Zakoupením zařízení zákazník přechází do vlastnictví a souhlasí s úhradou celé ceny, a to buď jednorázově, nebo rozloženě ve splátkách. Jedná se tedy o standardní obchodní transakci, nikoli o podmínku vázanou na délku trvání služby samotné. Tento postup vychází z obchodních podmínek, které zákazník při uzavření smlouvy odsouhlasí.
Mrzí nás, pokud vnímáte situaci jako překážku pro změnu operátora. S pozdravem Tomáš Sachr, Guru pro Social Media, O2 Czech Republic a.s.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.
Nyní se čeká na vyjádření spotřebitele.