Společnost


123 Shared Mobility Czechia s.r.o.

Počet nahlášených stížností:12
Z toho za letošní rok:12
Stále v řešení:7
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Úspěšnost případů

16.7 %
Počet procent vyřešených stížností v rámci služby VašeStížnosti.cz (2 z 12)

#82810Predátorské VOP a skryté pokuty

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 16 dnů 17 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
05.08.2025, před 4 měsíci

Jan Drastík

Znění stížnosti

Dobrý den do dTestu a také zástupci společnosti 123 Shared Mobility Czechia s.r.o.,

jsem značně znepokojen mou zkušeností se zápůjčkou dodávky od zmiňované společnosti, zněním VOP a systémem pokut, o kterém se člověk dozví až když se mu strhne první pokuta z účtu.

1) Pokuty za rychlost: Při vytváření rezervace ani nikde na webu společnosti jsem nebyl upozorněn na skutečnost, že společnost účtuje (a stupňuje dle počtu a závažnosti překročení rychlosti) pokuty za rychlost dle výpočtu z GPS dat z lokátoru umístěného ve vozidle. To jsem se dozvěděl až po přečtení VOP, nikde jinde jsem na webu nenalezl ani zmínku o pokutách za rychlost. Z účtu mi tak byla strhnuta částka nejdříve 1000 Kč jako pokuta za druhé překročení rychlosti a následně částka 2000 Kč za třetí překročení rychlosti. Při prvním překročení rychlosti jsem byl upozorněn emailem:

"Vážený zákazníku,

u Vaší rezervace č. *** překračujete povolenou rychlost: Vaše rychlost 131 km/h, je výrazně vyšší než limit 100 km/h! Prosíme, zpomalte, jinak obdržíte pokutu!

Váš tým 123-Transporter"

1a) Domnívám se, že upozorňování emailem je poněkud neefektivní způsob, jak informovat jedoucího řidiče o možnosti pokuty, při řízení vozidla
1b) Domnívám se, že ani z textace emailu není zcela jasné, že pokutu uděluje společnost 123 Mobility Czechia a nejedná se o obecné upozornění, že by řidič mohl být pokutovaný (např. PČR).
1c) Domnívám se, že GPS lokátor umístěný ve vozidle není zařízení certifikované a způsobilé k určování (přesné) rychlosti vozidla a nelze na základě dat z něj pokutovat konečné spotřebitele.

2) VOP zakazují používání mobilního telefonu "nedovoleným způsobem" - Ustanovení 10.4 platných VOP zakazuje řidiči užívat za jízdy mobilní telefon "nedovoleným způsobem" a tedy i kdybych měl velký zájem si email za jízdy přečíst a měl dostatek fantazie na to, abych z jeho znění pochopil, že mne může pokutovat společnost 123 Mobility Czechia, porušil bych tento bod VOP.

3) "Neodvolatelné zmocnění pronajímatele k inkasu peněžních částek" - bod 7.3. VOP: "Uzavřením této nájemní smlouvy nájemce výslovně a neodvolatelně zmocňuje pronajímatele k inkasu peněžních částek za veškeré pohledávky pronajímatele vůči nájemci v souvislosti s nájmem, a to prostřednictvím platebních prostředků zvolených nájemcem. Kromě nároků Pronajímatele na zaplacení nájemného a poplatků za případné doplňkové služby je pronajímatel oprávněn zejména k uplatnění a inkasu nároků za kauci a její ekvivalenty (např. služba Bez kauce, nebo status zákazníka 123 Pro), porušení nájemní smlouvy či těchto VOP (např. Smluvní pokuty, apod.) nebo nároků za poškození vozidla."

3a) Domnívám se, že tento bod je zcela v rozporu se zákonemm neb umožňuje společnosti 123 Mobility bezostyšně strhávat částky dle libosti.
3b) Navíc společnost účtuje pokutu za "zrušení či odvolání inkasa" - "Smluvní pokuta za zrušení či odvolání inkasa, případně za porušení povinnosti zajistit, aby na základě inkasa mohlo být provedeno stržení peněžních prostředků ze strany pronajímatele (bod 16.2)."

4) Zadržování kauce - Společnost 123 Mobility Czechia zadržuje kauci "10 bankovních dní" po ukončení pronájmu a následně si spotřebitel musí zažádat o její vrácení skrze webové stránky společnosti. Domnívám se, že jde o neoprávněné obohacení.

Obecně: informace o pokutách a jejich výši má spotřebitel možnost se dočíst pouze v 31 stránek dlouhých VOP, se kterými musí souhlasit před uzavřením rezervace v zaškrtávacím poli. Stejným políčkem také spotřebitel souhlasí se zněním nájemní smlouvy, ve které ovšem také není ani zmínka o pokutách. Až následně, po vytvoření a uhrazení rezervace a kauce spotřebitel obdrží email s celkem 6 přílohami:
Nájemní smlouva, VOP, Faktura, Pokyny používání, záznam o nehodě, poučení

až nyní, když podrobněji studuji chování této firmy jsem nalezl druhou zmínku o existujících pokutách a to v příloze "Pokyny používání" (které jsem obdržel až po uhrazení a vytvoření rezervace, která mj. nejde zrušit (ale to je pochopitelné))

"....Ve vozidlech a jejich blízkosti platí přísný zákaz kouření. V opačném případě se vystavujete riziku udělení pokuty z naší strany.
Dodržujte maximální rychlost povolenou právními předpisy. Při nedodržení těchto pravidel jsme oprávněni Vám účtovat pokutu. Ignorování těchto varování může ohrozit bezpečnost Vaší jízdy a zdraví a majetek třetích osob."

Po přečtení recenzí na společnost po mé osobní zkušenosti mám navíc obavy, s čím dalším společnost přijde a pouze čekám další notifikaci o stržení peněžních prostředků.

Domnívám se, že společnost využívá predátorské praktiky a nedostatečně informuje spotřebitele o rizicích spojených s pronájmem vozidel z jejich flotily. Společnost jsem žádal o vysvětlení, ta se však pouze odkázala na "odsouhlasené VOP".

V životě bych nevěřil, že výpůjčka dodávky se může prodražit takovým způsobem.
S pozdravem,
Drastík Jan


Produkt

Pronájem dodávky


Požadované řešení

Vrácení neoprávněně stržených prostředků z účtu (3000 Kč), vrácení zadržované kauce, zdržení se predátorských metod, nastavení jasné informovanosti spotřebitelů


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
18.8.2025 09:40, před 3 měsíci

Nevíme, v jakém konkrétním znění smlouvu spotřebitel uzavřel, nicméně obecným faktem je, že smluvní pokutu lze vymáhat pouze za porušení smluvních povinností. Spotřebitel musí být o existenci smluvní pokuty navíc řádně informován (obecně nestačí např. zmínka v obchodních podmínkách, ale musela by být uvedena v hlavní smlouvě).

Další podmínkou pro možnost vymáhání smluvní pokuty je její přiměřenost. V případě, kdy by byla nepřiměřená - tedy příliš vysoká s ohledem na povinnost, kterou kryje, by se k takové smluvní pokutě vůbec nepřihlíželo - spotřebitel by tak tuto pokutu nemusel platit.

Ohledně smluvní pokuty za nedodržení smluvní povinnosti je klíčové, kde byla ve smlouvě obsažena. Dle nálezu Ústavního soudu (sp. zn. I. ÚS 3512/11) v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné. Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné.

Za splnění výše uvedených podmínek by však dle našeho názoru spotřebiteli mohla vzniknout povinnost na úhradu této smluvní pokuty.

Společnost přitom musí prokázat, že má na zaplacení smluvní pokuty nárok. Musela by tedy v tomto případě prokázat, že k překročení rychlosti v daném vozidle skutečně došlo.

Pokud spotřebitel nesouhlasí s dodaným vyúčtováním, může jej reklamovat.

Pokud má spotřebitel podezření na nesprávné postupy a nezákonné jednání podnikatele, může podat podnět České obchodní inspekci (odkaz zde: https://www.coi.gov.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/podani-stiznosti-podnetu-dotazu/).

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
18.9.2025 12:02, před 2 měsíci

Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
22.10.2025 16:46, před 28 dny

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.