Společnost


FlixBus CZ s.r.o.

Počet nahlášených stížností:129
Z toho za letošní rok:3
Stále v řešení:2
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

25%
75%
Toto skore je založeno na 4 stížnostech.

#40474Vrácení jízdného pouze ve formě voucheru (s omezenou platností)

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

7 měsíců 11 dnů 8 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
17.03.2020, před 4 lety

Filip Vrlík

Znění stížnosti

U společnosti Flixbus jsem stornovala 4 jízdenky. Rezervaci jsem zrušila v dostatečném předstihu, nicméně mi namísto vrácení peněz byl pouze poskytnut voucher na využití dalších služeb s platností 12 měsíců. Zákon nicméně říká, že dle § 41 odst. 1 písm. b) vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 175/2000 Sb má cestující právo na vrácení zaplaceného jízdného. Dle mě voucher, navíc časově omezený, rozhodně nenabývá stejné hodnoty jako peněz.

Společnost Flixbus tvrdí, že při stornování jízdenek online poskytují vouchery zcela oprávněně, neboť to mají napsané ve svých přepravních podmínkách. Stížnost jsem poslala i na ČOI, která bohužel dospěla ke stejnému závěru. Nicméně stále by mě zajímalo, jak je možné přepravními podmínkami obcházet vyhlášku Ministerstva dopravy, pakliže při nejasném výkladu zákona by se mělo přihlížet vždy k podmínkám výhodnějším pro spotřebitele.


________________________________________
*stanovisko ČOI (tato část je do stížnosti doplněna poradci dTestu):

"Po důkladném seznámení se s Vaším návrhem podaným dne 3. 3. 2020, který je evidován pod sp. zn. ČOI 31988/20/O100 a se všemi Vámi poskytnutými podklady oddělení ADR dospělo k závěru, že to, čeho se domáháte, nemá oporu v žádném zákonném ustanovení a návrh tak není důvodný.

Uzavřela jste s podnikatelem smlouvu o přepravě osoby, kterou jste pak následně chtěla zrušit s vrácením peněžních prostředků. Možnost vrácení peněžních prostředků za nevyužité jízdné je upravena v § 41 odst. 1 vyhlášky Ministerstva dopravy č. 175/2000 Sb. o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu následovně:
„Nenastoupí-li cestující s platnou jízdenkou pro jednotlivou jízdu cestu z důvodů na své straně, má právo na vrácení zaplaceného jízdného, jestliže nepoužitou jízdenku dopravci vrátí před odjezdem spoje, na který byla jízdenka vydána, ve lhůtě stanovené dopravcem ve smluvních přepravních podmínkách, jde-li o veřejnou silniční osobní dopravu kromě městské autobusové dopravy.“

Podnikatel si tedy lhůtu, ve které lze jízdenku vrátit a způsob jejího vrácení může dále upravit ve svých obchodních podmínkách. Podnikatel sice umožňuje vrácení jízdenky kdykoli, pokud zákazník prokáže, že nebyla využita, ale žádost o vrácení peněžních prostředků musí být zaslána poštou na adresu sídla společnosti. Podnikatel ve svých obchodních podmínkách dále umožňuje také storno rezervace s možností obdržení poukazu v ceně jízdenky, který je možné využít při další rezervaci u podnikatele. Tato možnost je podrobně popsána v článcích 5.1 až 5.5 obchodních podmínek, z nichž je zřejmé, že storno rezervace s možností obdržení poukazu je jediným způsobem storna rezervace proveditelného online. Oddělní ADR samo provedlo šetření v této věci a dospělo k závěru, že žádná možnost vrácení peněz v online systému zrušení a storna rezervace skutečně není. Toto by ostatně bylo zcela v rozporu s obchodními podmínkami podnikatele.

Pokud jste chtěla rezervaci zrušit s vrácením peněžních prostředků, měla jste se nejdříve seznámit s podmínkami, za kterých tak lze učinit a se kterými jste vyslovil souhlas při nákupu jízdenek. Zrušení závazné rezervace není automatická záležitost. To potvrzuje i § 1840 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, který u smluv o přepravě osob vylučuje možnost odstoupit bez udání důvodu do 14 dnů od uzavření smlouvy. Žádné zákonné ustanovení nebrání podnikateli v tom, aby poskytoval i možnost zrušení rezervace za poukaz. Tím, že jste provedla storno rezervace online, jste v souladu s obchodními podmínkami podnikatele s takovýmto postupem souhlasila.

Na základě výše uvedeného jsme návrh v souladu s čl. 8 odst. 1 písm. d) ve spojení s čl. 8 odst. 3 Pravidel, kterými se na základě ustanovení § 20x zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, podrobněji upravuje postup při mimosoudním řešení spotřebitelských sporů, odmítli."


Produkt

Voucher namísto vrácení peněz u Flixbusu


Požadované řešení

Vrácení peněz.


Sdílejte

Zdá se vám, že stížnost obsahuje nevhodný obsah?
VašeStížnosti.cz

Chyba 500
Interní chyba systému