Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den. Již jsem s Vámi tuto stížnost řešil pod: Jednací číslo Vašeho dotazu je ***, a dostal odpověď, kterou přikládám. Součástí Vašeho doporučení, bylo obrátit se na Vás s žádostí o mediaci řešení.
Prosím vás, dejte mi vědět, jak mohu dále postupovat, jak mi můžete pomoci. Firma MBA stále vymáhá sankci/pokutu i přes Vámi zaslaný právní názor, který jsem do Gazela Energy přepsal.
Dobrý den,
V návaznosti na dnešní hovor Vám zasíláme slíbený e-mail.
Smluvní pokuta
Se smluvní pokutou musíte být při podpisu smlouvy řádně seznámen a musí být uvedena na stejné listině jako je podpis. Pokud je tedy ve všeobecných obchodních podmínkách, tak by neměla být účinná a to proto, že jste o ní nebyl řádně informován.
I kdybyste byl se smluvní pokutou řádně seznámen, z důvodu její nepřiměřenosti se k ní stejně nebude přihlížet viz § 1814 odst. 1 písm. l) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Akceptovatelná by mohla být pokuta ve výši administrativních nákladů spojených s ukončením smlouvy.
Výše pokuty, kterou Vám takto vypočetli je nepřiměřená. Těžko totiž prokážou, že jim nějaká škoda vůbec vznikla. I v případě, že by se vznik škody podařil prokázat, nelze stanovit její výši, neboť spotřebitel se nezavazuje k odběru konkrétního množství energie.
Mimosoudní řešení sporů
V případě, že by se Vám spor s podnikatelem nepodařilo vyřešit smírně, doporučujeme věc řešit na stížnostním portálu VašeStížnosti.cz (na www.vasestiznosti.cz), kde dTest zdarma zprostředkovává dosažení dohody mezi spotřebiteli a podnikateli ve sporech, které by jinak hrozily eskalací do podoby soudní pře. Také se můžete obrátit na Českou obchodní inspekci, která zajišťuje mimosoudní řešení sporů (ADR) www.coi.cz/informace-o-adr/
V obou případech se jedná o zprostředkování dosažení dohody mezi spotřebiteli a podnikateli ve sporech, a to za účelem předcházení finančně a časově náročných soudních pří. ADR České obchodní inspekce je zajišťováno ze zákona, přičemž se jedná o dozorový orgán a podnikatel by tedy měl být motivován záležitost řešit, ovšem řešení případu je neveřejné. Zatímco stížnostní služba VašeStížnosti.cz je provozována veřejně a není pod záštitou státu. Veřejnost zaručuje efektivní potrestání daného podnikatele zejména z hlediska veřejného mínění.
Obě služby jsou poskytovány pro spotřebitele bezplatně.
Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím naši poradenskou linku na telefonním čísle 299 149 009.
Již byly poslané
Prosím, navrhněte. Přijde mi, že požadovat pokutu, kterou nelze předem stanovit, je zvláštní a nevymahatelné.
|
Tweet |
V daném případě neznáme podrobnosti případu. Ze spotřebitelova vyjádření však vyplývá, že mu byla uložena smluvní pokuta.
Nevíme, v jakém konkrétním znění smlouvu spotřebitel uzavřel, nicméně obecným faktem je, že smluvní pokutu lze vymáhat pouze za porušení smluvních povinností. Spotřebitel musí být o existenci smluvní pokuty navíc řádně informován (obecně nestačí např. zmínka v obchodních podmínkách, ale musela by být uvedena v hlavní smlouvě).
Další podmínkou pro možnost vymáhání smluvní pokuty je její přiměřenost. V případě, kdy by byla nepřiměřená - tedy příliš vysoká s ohledem na povinnost, kterou kryje, by se k takové smluvní pokutě vůbec nepřihlíželo - spotřebitel by tak tuto pokutu nemusel platit.
Ohledně smluvní pokuty za nedodržení smluvní povinnosti je klíčové, kde byla ve smlouvě obsažena. Dle nálezu Ústavního soudu (sp. zn. I. ÚS 3512/11) v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné. Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné.
Za splnění výše uvedených podmínek by však spotřebiteli mohla vzniknout povinnost na úhradu této smluvní pokuty.
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby se k ní mohla vyjádřit.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://eru.gov.cz/mate-problem-s-dodavatelem-nebo-zprostredkovatelem. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://eru.gov.cz/kontakty.