Počet nahlášených stížností: | 34 |
Z toho za letošní rok: | 2 |
Stále v řešení: | 2 |
4.11.2024 - zakoupení výrobku, po rozbalení jsme zjistli, že plastové díly jsou rozbité. Na krabici jsme si všimli přeškrtlé adresy osoby, která si výrobek koupila a reklamovala. To v nás zaselo podezření, že rozbitý výrobek nám poslali schválně.
8.11.2024 - odeslání výrobku prodejci. Snažíme se odstoupit od smlouvy ve 14 denní lhůtě. Požadujeme vrácení peněz.
4.12.2024 - přišla nová krabice zpět, ale kvůli zimní sezóně jsme výrobek nevybalovali
březen 2025 - vybalený vyrobek je prasklý, na nové krabiici si všímáme komentáře "nový z reklamace"
31.3.2025 - reklamace
31.3.2025 - Odpověď: "Je mi líto ale ¾ roku po převzetí zásilky je již hluboce po tomto termínu.
Z výše uvedeného jsme nuceni Vaší reklamaci zamítnout z důvodu mechanického poškození."
Což není pravda. Nejsme povinni po balík rozbalovat. Dále prodejce upozorňujeme, zamítnutí reklamace není řádné. Svoji domněnku, že jsme výrobek poškodili, musí prozkoumat. Prodejce si výrobek nevyžaduje, běží 30 denní lhůta, po které odstoupíme od smlouvy.
11.4.2025 - Aby byla naše opora před soudem pevnější, posíláme mu tu samou informaci doporučeně poštou s dodejkou.
24.4.2025 - Dodejka se nevrátila. Reklamujeme u České Pošty.
25.4.2025 - odeslání druhopisu dodejky. Přichází i odůvodnění, že reklamace byla zamítnuta jako nedůvodná, protože jsme výrobek neposlali.
2.5.2025 - odesíláme výrobek prodejci, s tím, že odstupujeme od smlouvy, protože uplynulo 30 dní od nevyřašené reklamace.
12.5.2025 - výrobek přichází zpět, ten samý v té samé krabici. Argumentem je: "Odstoupit od kupní smlouvy lze ve lhůtě 14ti dní od převzetí zboží nebo pokud je reklamace 3× vyřízena oprávněně. Ani jednu z uvedeného neevidujeme, tímto od kupní smlouvy odstoupit nelze."
14.5.2025 - odesíláme výrobek znovu prodejci
Scheppach DC 500 odsávačka pilin
Vrátit peníze.
|
Tweet |
K odstoupení ve lhůtě 14 dnů od převzetí:
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, do 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů. V případě odstoupení od smlouvy bez udání důvodu hradí spotřebitel poštovné směrem k prodávajícímu.
V návaznosti na odstoupení od smlouvy má prodávající povinnost spotřebiteli dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
K reklamaci:
Mimo to platí, že pokud bylo dodáno vadné zboží, může ho spotřebitel reklamovat dle § 2169 občanského zákoníku a požadovat dodání nové věci v souladu s objednávkou. Není-li to možné, má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněžních prostředků. Místo výše uvedených způsobů nápravy může spotřebitel žádat přiměřenou slevu. Spotřebitel má také v případě uznané reklamace dle § 1924 občanského zákoníku nárok na náhradu tzv. nutných nákladů spojených s reklamací. Těmi jsou poštovné nebo úhrady cestovních nákladů.
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku (pro zboží zakoupené před 6. 1. 2023 v průběhu šesti měsíců) od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, resp. § 2161 odst. 2 občanského zákoníku ve znění před novelou ze dne 6. 1. 2023). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.