Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den, na motocyklu - skůtru koupeném před 3 měsíci jsem zjistil ohnutí rámu v předná části, jehož důsledkem je vyosení celé přední části motocyklu v ose (řidítka blíže k jezdci, přední kolo dále od zadního). O nehodě motocyklu prodávající nijak neinformoval. Při prodeji toto poškození nebylo na první pohled zřejmé. Na poškození se přišlo uvedením do provozu, zjištěním že zrcátka nejdou seřídit (změnou úhlu celého předku miří do země) přední světlo svítí příliš nahoru i při seřízení na limit a při servisním úkonu kdy byla sejmuta přední kapotáž skůtru pod kterou byla již závada vidět - viditelné poškození od rovnání držáků kapotáže včetně lehké koroze na nich - vylučuje to poškození po prodeji. Prodávajícímu zaslán doporučený dopis s reklamací na slevu/odstoupení od smlouvy. Který si nevyzvedl, dále nereaguje. Skutr Gilerra 200. Cena 42tis. Kč. Závada mění geometrii podvozku.
Gilera Runner 200 ST - Skůtr rv. 2011
Sleva/odstoupení od smlouvy
|
Tweet |
Služba VašeStížnosti.cz se zaměřuje na spotřebitelské právo, a tak předpokládáme, že kupující v daném případě vystupoval jako podnikatel.
Při koupi ojetého motocyklu platí, že spotřebitel nemůže reklamovat zboží pro vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím podle § 2167 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Ale i v tomto případě musí motocykl vykazovat takové vlastnosti, které si smluvní strany sjednaly.
U ojetých motocyklů hraje velkou roli při posuzování odpovědnosti za vady obsah smlouvy. Prodávající totiž neodpovídá za vady, na které kupujícího před uzavřením smlouvy prokazatelně upozornil. Záruka se také nevztahuje na vady, které odpovídají opotřebení motocyklu vzhledem k jeho stáří či míře používání předchozím vlastníkem. Nelze však do smlouvy uvést velký výčet vad, kterými by snad motocykl mohl trpět, a pak tvrdit, že kupující byl na vady upozorněn. Musí se jednat o konkrétní vady a o jejich přítomnosti musí být kupující poučen.
Pokud by se jednalo o skrytou vadu, na kterou nebyl spotřebitel řádně upozorněn, pak by v takovém případě dovození odpovědnosti za vadu bylo možné.
Závěrem apelujeme na spotřebitele, aby nepodepisovali smlouvy ve spěchu a před každým podpisem si důkladně přečetli všechny podmínky. Ve chvíli, kdy je smlouva podepsaná, se již těžko dovolává toho, že spotřebitel nevěděl, co podepisuje.
Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu zboží.
Pokud prodejce nereaguje, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán na adresu sídla: Ing. Dan Biel, Vinařického 3409/1, 61500 Brno. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání. Spotřebiteli doporučujeme si zaslané dokumenty uschovat.
Pokud by prodávající reklamaci zamítl jako neoprávněnou, doporučujeme obrátit se na advokáta, který by mohl uzavřenou smlouvu prostudovat a zaslat kupujícímu výzvu, v níž bude rozporovat vyřízení reklamace. Seznam advokátů je dostupný na stránkách www.dtest.cz/advokati.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.