Společnost


Booking.com (Czech Republic) s.r.o.

Počet nahlášených stížností:128
Z toho za letošní rok:5
Stále v řešení:3
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Úspěšnost případů

2.3 %
Počet procent vyřešených stížností v rámci služby VašeStížnosti.cz (3 z 128)

#81928Odmítnutí bezplatného storna při věkové diskriminaci

Stav stížnosti

v řešení

Celková doba trvání

1 měsíc 7 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
16.05.2025, před měsícem

Iveta Tvrdíková

Znění stížnosti

S kamarády jsem rezervovala ubytování ve španělské Malaze. Ubytovatel si stanovil věkovou hranici 35 let pro všechny hosty. Věková diskriminace se tomu říká. Až po zaplacení (ten samý den) jsem přišla na podmínku věku. Okamžitě jsem začala řešit se supportem. Ubytování má proběhnout až za téměř dva měsíce.

Ani pracovníci Booking se dosud s takovou podmínkou nesetkali. Očekávali, že ubytovatel bude souhlasit s bezplatným stornem. Jinak je totiž ve výši 100%.

Ubytovatel (firma) nesouhlasí. Na Google si v recenzích můžete přečíst, že poškozených je daleko více. Neštítí se zrušit rezervaci pár hodin před příjezdem rodině s dvouletým dítětem. Bez kompenzace. Obdobné případy diskriminace se ve Španělsku již řeší příslušnými orgány. Klienti se cítí podvedeni.

Lze se dočíst i o případech, kdy nebyla vrácena kauce 450 eur. Dokonce se v recenzích píše i o švábech. Zda lze ubytování přepsat na někoho jiného si v tuto chvíli nejsem jistá.

Nahoře v popisu ubytování chybí tato podmínka ve formě varování. Přijde mi dost důležitá, pokud následně ubytovatel odmítá stornovat. Podmínka je "utopená" až v ve spodní části.

Samozřejmě nechápu ani to, proč platforma nevyžaduje aktivní odsouhlasení této informace při rezervaci.

Cituji z zásad Booking komunity: "Můžete však nastavit rozumná omezení minimálního věku nutného pro ubytování hostů ... a jsou v souladu s platnými právními předpisy." + "naše odhodlání dělat vše, co je v našich silách, abychom z našich platforem odstranili všechny formy nezákonných předsudků, diskriminace..."

Cituji z: Identifying and preventing discrimination -> Co je diskriminace?
Na naší platformě se zavazujeme usnadňovat cestování bez nezákonné diskriminace. Diskriminace je akt nespravedlivého zacházení s jednotlivcem nebo skupinou na základě osobních vlastností, včetně jejich rasy, ... věku, ..."

Kam se tyto zásady poděly? Snaha řešit přes support i přes veškerá upozornění na jejich vlastní zásady a nelegálnost skončila u: "vyřeš si sama".

Odkaz na recenze: https://maps.app.goo.gl/PaPsb6VLjarM5Hkv6

Firma má na bookingu několik různých variant ubytování: https://www.booking.com/hotel/es/homeabroad-apartments-premium-marmoles-malaga-center.cs.html

https://www.booking.com/hotel/es/premium-marmoles-homeabroad-apartments.cs.html


Produkt

Rezervace č. ***v ubytování Marmoles Deluxe Apartment - Malaga Centro - https://www.booking.com/hotel/es/premium-marmoles-homeabroad-apartments.cs.html


Požadované řešení

Bezplatné storno.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
27.5.2025 10:39, před 20 dny

Rezervační portál Booking.com je pouhým zprostředkovatelem pro uzavření smlouvy o ubytování. Smluvními stranami smlouvy o poskytnutí ubytování je spotřebitel a provozovatel hotelu. Za poskytnutí konkrétních poskytovaných služeb by měl primárně nést odpovědnost přímo poskytovatel služeb.

Rezervační portál odpovídá pouze za přímé škody, které by spotřebitel skutečně utrpěl/a, zaplatil/a nebo které vznikly v souvislosti s prokazatelnými nedostatky při plnění povinností rezervačního portálu souvisejících s poskytováním služeb (např. pokud by portál uvedl nesprávné informace), a to do celkové výše celkové ceny vaší rezervace.

Obecně platí, že s ohledem na smluvní volnost může ubytoval uzavřít smlouvu pouze s osobami, se kterými ji uzavřít chce. Nesmí však při vybírání hostů diskriminovat.

Dle našeho názoru by se v popsané situaci mohlo jednat o diskriminaci. O přímou diskriminaci jde v případě, kdy se s jednou osobou zachází méně příznivě, než by se zacházelo s jinou osobou ve srovnatelné situaci, a to z důvodu rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, náboženského vyznání, víry či světového názoru, jak stanoví antidiskriminační zákon.

Nepřímou diskriminací se rozumí takové jednání nebo opomenutí, kdy na základě zdánlivě neutrálního ustanovení, kritéria nebo praxe je z některého z uvedených důvodů osoba znevýhodněna oproti ostatním.

Dle ustanovení § 10 odst. 1 zákona č. 198/2009 Sb., antidiskriminační zákon, platí, že dojde-li k porušení práv a povinností vyplývajících z práva na rovné zacházení nebo k diskriminaci, má ten, kdo byl tímto jednáním dotčen, právo se u soudu zejména domáhat, aby bylo upuštěno od diskriminace, aby byly odstraněny následky diskriminačního zásahu a aby mu bylo dáno přiměřené zadostiučinění.

Informace o minimálním věku se v tomto případě nachází pouze ve spodní části stránky a dané ubytování je možné rezervovat, aniž by se toto omezení zobrazilo. Proto se domníváme, že by informace o minimálním věku mohla být považována za překvapivou ve smyslu § 1753 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a vůči spotřebiteli neúčinnou.

Vzhledem ke skutečnosti, že společnost Boooking.com (Czech Republic) s.r.o. je personálně a majetkově úzce provázaná se zahraniční společností Booking.com B.V. se sídlem v Nizozemí, a je její pobočkou pro Českou republiku, doporučujeme spotřebiteli, aby se v případě nevyřešení situace v mimosoudním řešení sporů, obrátil na Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci, které nabízí bezplatnou, rychlou a efektivní poradenskou činnost ohledně evropského spotřebitelského práva se zahraničním prvkem.

Webové stránky Evropského spotřebitelského centra nalezne spotřebitel na adrese www.evropskyspotrebitel.gov.cz. Podrobný formulář stížnosti je k dispozici na webových stránkách www.evropskyspotrebitel.gov.cz v záložce „Kontakty“. Ke stížnosti je třeba přiložit doklady, které má spotřebitel k dispozici, např. kopii smlouvy, e-mailovou komunikaci s prodejcem.

Na Evropské spotřebitelské centrum se může spotřebitel obrátit rovněž telefonicky na čísle 296 366 155 nebo elektronicky na e-mail esc@coi.cz. ESC pro ČR sídlí na adrese Gorazdova 24, 120 00 Praha 2.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.
Nyní se čeká na vyjádření společnosti.