Počet nahlášených stížností: | 730 |
Z toho za letošní rok: | 24 |
Stále v řešení: | 22 |
Dne 14. 12. 2024 jsem od společnosti AURES Holdings a.s. (AAA Auto) zakoupil ojetý vůz Audi A5 2.0 TDI (r. v. 2014) s udávaným nájezdem cca 130 860 km. Při koupi mi byl předložen certifikát od CEBIA, který měl potvrzovat pravost uvedeného stavu tachometru.
Po zakoupení vozu a ujetí přibližně 3 400 km se začaly objevovat závažné technické problémy – vůz začal výrazně spotřebovávat olej (cca 3 litry / 1 000 km). Diagnostika u odborného autoservisu (živnostník s IČO, zpráva k dispozici) prokázala nízké kompresní tlaky ve válcích (15, 16, 16, 18 bar), což je známka opotřebeného motoru – dle vyjádření mechanika je nutná oprava nebo výměna.
Mechanik mě zároveň informoval, že skutečný technický stav vozu odpovídá mnohem vyššímu nájezdu než deklarovanému – cca dvojnásobku, tedy kolem 260 000 km. Tím vzniká důvodné podezření, že vozidlo bylo před prodejem stočeno, a to přesto, že AAA Auto doložilo certifikát CEBIA s údajem 130 860km.
Reklamaci jsem uplatnil 19. 5. 2025, byla však zamítnuta s tím, že jde o běžné opotřebení. Tento závěr považuji za nepřijatelný – vůz má skrytou vadu a navíc se objevuje podezření na manipulaci s počítadlem ujetých kilometrů. Takové jednání může být nejen v rozporu s občanským zákoníkem (§ 2161 a § 2099 OZ), ale i trestněprávně postižitelné jako uvedení v omyl.
Jsem připraven spor řešit právní cestou, případně i trestním oznámením, nicméně tímto žádám o pomoc s mimosoudním řešením.
Audi a5
Odstoupení od smlouvy
Odpovídajíci finanční kompenzace
Výměna vozidla
|
Tweet |
Při koupi ojetého vozidla platí, že spotřebitel nemůže reklamovat zboží pro vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím podle § 2167 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Ale i v tomto případě musí vozidlo vykazovat takové vlastnosti, které si smluvní strany sjednaly.
U ojetých automobilů hraje velkou roli při posuzování odpovědnosti za vady obsah smlouvy. Prodávající totiž neodpovídá za vady, na které kupujícího před uzavřením smlouvy prokazatelně upozornil. Záruka se také nevztahuje na vady, které odpovídají opotřebení automobilu vzhledem k jeho stáří či míře používání předchozím vlastníkem. Nelze však do smlouvy uvést velký výčet vad, kterými by snad vozidlo mohlo trpět, a pak tvrdit, že kupující byl na vady upozorněn. Musí se jednat o konkrétní vady a o jejich přítomnosti musí být kupující poučen.
Pokud by se jednalo o skrytou vadu, na kterou nebyl spotřebitel řádně upozorněn, pak by v takovém případě dovození odpovědnosti za vadu bylo možné.
V uvedeném případě by se mohlo jednat o uvedení spotřebitele v omyl (stav vozidla) podle § 583 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, podle kterého platí, že pokud někdo jednal v omylu o rozhodující okolnosti a byl-li v omyl uveden druhou stranou, je právní jednání neplatné. Spotřebitel by tedy mohl namítat neplatnost uzavřené smlouvy.
Jako nejvhodnější způsob se nám jeví namítnutí neplatnosti smlouvy z důvodu uvedení v omyl ve smyslu § 583 občanského zákoníku. Prodávající by v takovém případě měl spotřebiteli vrátit peníze za takto sjednanou smlouvu..
Pokud má spotřebitel podezření na nekalou obchodní praktiku (např. stočený tachometr) podnikatele, kterou dle něj dochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele, může podat podnět České obchodní inspekci.
Pokud by v důsledku nesprávné informace vznikla spotřebiteli nějaká další škoda, mohl by ji vymáhat po prodejci v souladu s § 2950 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Závěrem apelujeme na spotřebitele, aby nepodepisovali smlouvy ve spěchu a před každým podpisem si důkladně přečetli všechny podmínky. Ve chvíli, kdy je smlouva podepsaná, se již těžko dovolává toho, že spotřebitel nevěděl, co podepisuje.
Protože autobazar reklamaci zamítl jako neoprávněnou, doporučujeme obrátit se na advokáta, který by mohl uzavřenou smlouvu prostudovat a zaslat autobazaru výzvu, v níž bude rozporovat vyřízení reklamace. Seznam advokátů je dostupný na stránkách www.dtest.cz/advokati.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.