Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 1 |
Dne 27.4.2023 jsem zakoupil/převzal celkem osm kuchyňských spotřebičů. U dvou spotřebičů byla prodejcem prezentována prodloužený záruka (myčka 10 let, pračka 5+10 let). Nyní jsem nahlásil požadavek na opravu pračky v záruce a byl jsem odmítnut se zdůvodněním, že jsem neprovedl registraci spotřebičů do 14 dnů po zakoupení, tím prodloužená záruka údajně není v platnosti. Dne 5.5.2023 jsem se na prodlouženou záruku dotazoval, dostal potvrzení e-mailem, že na tyto dva spotřebiče je prodloužena záruka, ale bez upozornění na nutnost registrace (viz komunikace v příloze). V zápatí faktury je odkaz na Všeobecné obchodní podmínky společnosti e-Beko s.r.o., tam tato podmínka také není uvedena (viz příloha). V poslední zprávě mne k tomu pracovnice obchodního oddělení odkazuje na obchodní podmínky na stránkách beko.com a nikoli e-beko.cz. V příloze zasílám PDF s přehledem komunikace se společností, fakturu a PRT SC obrazovky se Všeobecnými obchodními podmínkami společnosti e-Beko s.r.o.
oprava spotřebiče a přiznání prodloužené záruky na pračku a myčku
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud se prodávající zaváže zárukou za jakost nad zákonnou dobu dvou let, jedná se o čistě smluvní vztah, a nároky z vad, které se vyskytnou v této pozdější době, se tudíž řídí uzavřenou smlouvou, resp. obchodními podmínkami. Není-li stanoveno jinak, zákon se použije podpůrně.
Dle § 1811 odst. 2 písm. f) občanského zákoníku platí, že podnikatel je povinen sdělit spotřebiteli v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy mimo jiné údaj o existenci práv z vadného plnění, případně také o záruce za jakost. Dle směrnice 2011/83 pak platí, že spotřebitel by měl být informován také o podmínkách záruky za jakost, nejen o její existenci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.