Počet nahlášených stížností: | 80 |
Z toho za letošní rok: | 2 |
Stále v řešení: | 2 |
Dobrý den,
dne 8. 7. 2024 jsem zakoupil u společnosti AutoESA a.s. ojetý automobil Ford Mondeo 2.0 TDCi, VIN: ***, za částku 325 000 Kč. V době koupě měl vůz cca 156 000 km.
Dne 16. 5. 2025 (tedy v rámci zákonné 12měsíční lhůty) došlo při běžném provozu k zadření vodní pumpy, které způsobilo zničení rozvodového řemene a následné vážné poškození motoru – tzv. potkání ventilů.
Z odborné zprávy autoservisu vyplývá, že byla použita neoriginální vodní pumpa značky MAGNA, kterou mechanik označil za zcela neznámou a nevhodnou pro tento typ motoru. Selhání pumpy po cca 28 000 km není v souladu s běžnou životností dílu a ukazuje na technickou vadu, která měla původ již při koupi.
Společnost AutoESA reklamaci odmítla s odůvodněním, že se jedná o běžné opotřebení, ačkoli:
• o použití podezřelého dílu nebyl kupující informován,
• selhání nastalo výrazně před standardní životností pumpy,
• závada způsobila znehodnocení celého motoru.
Na základě těchto skutečností jsem již podal podnět k prošetření také České obchodní inspekci (ČOI).
Rád bych se vyhnul soudnímu sporu a preferuji mimosoudní, férové řešení.
Žádám proto o pomoc s vyjednáním nápravy – opravy vozu, vrácení kupní ceny, nebo přiměřené kompenzace.
Děkuji za Vaši podporu.
S pozdravem
Jiří Jirásek
***
Ford mondeo 2017
opravy vozu, vrácení kupní ceny, nebo přiměřené kompenzace.
|
Tweet |
Při koupi ojetého vozidla platí, že spotřebitel nemůže reklamovat zboží pro vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím podle § 2167 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Ale i v tomto případě musí vozidlo vykazovat takové vlastnosti, které si smluvní strany sjednaly.
U ojetých automobilů hraje velkou roli při posuzování odpovědnosti za vady obsah smlouvy. Prodávající totiž neodpovídá za vady, na které kupujícího před uzavřením smlouvy prokazatelně upozornil. Záruka se také nevztahuje na vady, které odpovídají opotřebení automobilu vzhledem k jeho stáří či míře používání předchozím vlastníkem. Nelze však do smlouvy uvést velký výčet vad, kterými by snad vozidlo mohlo trpět, a pak tvrdit, že kupující byl na vady upozorněn. Musí se jednat o konkrétní vady a o jejich přítomnosti musí být kupující poučen.
Pokud by se jednalo o skrytou vadu, na kterou nebyl spotřebitel řádně upozorněn, pak by v takovém případě dovození odpovědnosti za vadu bylo možné.
Protože autobazar reklamaci zamítl jako neoprávněnou, doporučujeme obrátit se na advokáta, který by mohl uzavřenou smlouvu prostudovat a zaslat autobazaru výzvu, v níž bude rozporovat vyřízení reklamace. Seznam advokátů je dostupný na stránkách www.dtest.cz/advokati.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci, tak jak zde již spotřebitel dle popisu stížnosti učinil. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.