Počet nahlášených stížností: | 9 |
Z toho za letošní rok: | 9 |
Stále v řešení: | 9 |
Dobrý den,
podávám stížnost na jednání společnosti Zásilkovna v souvislosti s doručením nesprávné zásilky v rámci nákupu přes platformu Vinted.
Zásilka byla označena mým jménem, a proto jsem ji vyzvedla a potvrdila převzetí na Vinted. Až po otevření jsem zjistila, že obsahovala jiné zboží, než které jsem si objednala. Obrátila jsem se proto na Zásilkovnu s žádostí o reklamaci.
Zásilkovna mi potvrdila, že moje původní zásilka se ztratila a že reklamace byla z její strany uznána. Přesto mi bylo sděleno, že Zásilkovna není oprávněna mi jako příjemci vyplatit náhradu škody, protože zásilka byla přepravována přes platformu Vinted, a tedy jediným oprávněným subjektem k přijetí náhrady je právě Vinted.
Vinted však jakoukoli refundaci odmítá. Opakovaně mi zasílají pouze automatické odpovědi, přestože tímto jednáním sami porušují vlastní podmínky ochrany kupujícího.
Tímto jsem se ocitla v situaci, kdy:
jsem zaplatila zboží přes platformu,
zásilka se ztratila vinou přepravce,
přepravce reklamaci uznal,
ale odmítá mi vyplatit jakoukoli náhradu s odkazem na interní pravidla Vinted.
Považuji tento přístup za krajně neférový vůči zákazníkovi. Jako příjemce zásilky nemám žádnou reálnou možnost domoci se svých práv, přestože je prokazatelná chyba na straně přepravce.
Žádám tímto o přehodnocení případu a spravedlivé řešení — tedy buď:
vyplacení náhrady přímo mně jako poškozené straně,
nebo aktivní kroky ze strany Zásilkovny vůči Vinted, které povedou k tomu, aby mi byla škoda kompenzována.
|
Tweet |
V popsaném případě sice došlo k pochybení na straně společnosti Zásilkovna s.r.o., avšak za doručení odpovídala společnost Vinted, UAB. Stížnost jsme na ni proto přeřadili.
Dle bodu 14 všeobecných obchodních podmínek společnosti může kupující požádat o vrácení peněz za předmět, pokud je potvrzen jako ztracený nebo poškozený během přepravy.
Pokud společnosti vznikla povinnost vrátit celou částku, měla by tak také učinit. V opačném případě porušuje své vlastní smluvní podmínky. Podle § 2913 občanského zákoníku platí, že pokud jedna ze stran smluvního závazku porušila svoji povinnost, nahradí škodu z toho vzniklou druhé straně.
Dále by se také pravděpodobně jednalo o bezdůvodné obohacení. Zadržuje-li podnikatel peněžní prostředky spotřebitele bez právního důvodu, jedná se o bezdůvodné obohacení (ve smyslu § 2991 a násl. občanského zákoníku). Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraniční podnikatelský subjekt (zahraniční subjekt se sídlem v Litvě), doporučujeme spotřebiteli, aby se v případě nevyřešení situace v mimosoudním řešení sporů, obrátil na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci například prostřednictvím internetových stránek www.evropskyspotrebitel.cz, které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu EU, Islandu nebo Norska, přičemž spolupracuje také s mezinárodním spotřebitelským centrem Spojeného království.
Před samotným podáním je vhodné prostudovat informace zde: https://evropskyspotrebitel.gov.cz/co-udelat-nez-nas-kontaktujete/.
Kontakty na ESC ČR:
adresa: Gorazdova 24, 120 00 Praha 2
e-mail: ECCNET-CZ@ec.europa.eu
telefon: 296 366 155
evropskyspotrebitel.gov.cz