Počet nahlášených stížností: | 10 |
Z toho za letošní rok: | 2 |
Stále v řešení: | 2 |
JUDr. Iveta Klimešová
***
⸻
Vážení,
obracím se na Vás ve věci opravy chybného údaje, který jste dle mého zjištění reportovali do Bankovního registru klientských informací (BRKI), a to bez mého vědomí a v rozporu s průběhem našeho jednání.
Dne 6. 5. 2025 jsem prostřednictvím online rozhraní AIR BANK zadala žádost o refinancování stávajícího úvěru. V rámci úvodního kroku žádosti jsem omylem uvedla nesprávnou výši příjmu a následně jsem nezadala výpisy z účtu; v rozhraní jsem vybrala možnost, že dokumenty nahraji později. Žádost nebyla mnou dokončena, nebyla potvrzena a ani jsem se neidentifikovala prostřednictvím žádného autentizačního prostředku, který by znamenal závazné podání žádosti.
Přesto jste tuto nedokončenou žádost vyhodnotili jako podanou, přičemž ji systémově označil jako „žádost o osobní úvěr ve výši 200 000 Kč – odmítnuto“ a tento údaj byl následně bez mého vědomí a souhlasu reportován do BRKI, jak vyplývá z mého výpisu z registru (viz příloha).
Snažila jsem se tuto situaci řešit telefonicky a bylo mi řečeno, že banka tento údaj neumí opravit. Nezbývá mi, než to řešit tuto situaci písemně přes stížnosti.
Tímto způsobem došlo k:
• chybnému zařazení žádosti, která nebyla řádně podána,
• nepravdivému údaji o výši žádaného úvěru (žádala jsem refinancování, nikoli novou půjčku ve výši 200 000 Kč),
• neoprávněnému zásahu do mého úvěrového profilu, což má negativní dopad na mé hodnocení bonity.
V souladu s Nařízením (EU) 2016/679 (GDPR), § 20 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, a zásadou správnosti údajů žádám o:
1. okamžitou opravu nebo výmaz uvedeného záznamu ve všech registrech, kam byl reportován,
2. zaslání písemného potvrzení o přijatých opatřeních a nápravě,
3. sdělení, jaké interní systémy či automatické mechanismy vedly k tomu, že žádost byla i bez dokončení zpracována jako finální.
Přikládám relevantní výpis z registru CRIF z 24. 6. 2025, kde je záznam uveden.
Pokud nebudou mé námitky zohledněny a záznam nebude do 30 dnů opraven, budu nucena obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údajů a současně zvážit další právní kroky k ochraně mé pověsti a práv.
S pozdravem
JUDr. Iveta Klimešová
Přílohy:
1. Výpis z registru BRKI – strana 7
2. (případně i screenshot žádosti nebo důkaz o nedokončení žádosti, pokud jej máš)
⸻
Osobní úvěr *** ze dne 6. 5. 2025
Výmaz z Bankovního registru, že byla podána a zamítnuta žádost o osobní úvěr dne 6. 5. 2025.
|
Tweet |
V rozhraní mobilní aplikace Air bank a.s. je možné půjčku refinancovat nebo si sjednat novou půjčku. V takovém případě je spotřebitel informován o tom, že kliknutím na tlačítko Pokračovat budou některé údaje ověřeny v registrech BRKI a NRKI. Jestliže spotřebitel stisknutím tlačítka Pokračovat k tomuto kroku souhlas udělil, domníváme se, že byl postup společnosti v pořádku.
Společnost může uchovávat osobní údaje spotřebitele pouze za podmínek Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679, obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Jestliže není dán žádný ze zákonných důvodů podle čl. 6 tohoto nařízení, a spotřebitel si nepřeje, aby podnikatel zpracovával jeho osobní údaje, má nárok na výmaz osobních údajů dle článku 17 GDPR. Podnikatel je dle uvedeného ustanovení povinen bez zbytečného odkladu vymazat osobní údaje, které se daného subjektu údajů (spotřebitele) týkají. Měl by tak učinit nejpozději do jednoho měsíce od podání žádosti dle článku 12 odst. 3 GDPR. Podnikatel by však nebyl povinen osobní údaje spotřebitele vymazat např. v situaci, kdy by měl spotřebitel vůči podnikateli závazky, jako je tomu v popsaném případě.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů u finančního arbitra. Řízení před finančním arbitrem je bezplatné a výsledkem tohoto řízení je vydání závazného stanoviska. Více informací o finančním arbitrovi může spotřebitel nalézt zde: https://finarbitr.cz/cs/. Podání návrhu je možné zde: https://finarbitr.cz/cs/reseni-sporu/pruvodce-podanim-navrhu.html.