Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 1 |
na prodejně jsem reklamovala obuv, kde vada byla, že ozdobný šev na obuvi tlačil na prst, takže se v botě nedalo chodit. Boty byly nošeny maximálně 5x více ne, jelikož začal šev tlačit na prst u nohy. Boty jsem reklamovala, ale majitelka nikam boty na reklamaci neposílala, myslím výrobci a sama rozhodla, že boty jsou nošené, tedy opotřebené a reklamaci neuznává. Na botaech je vidět, že nejsou nošené, žádné pomačkání koženky či sešmajdání podrážky.
Je možné, že obchodník se sám rozhodně o reklamaci, aniž by byl výroběk poslán výrobci?
Když reklauji zboží, vždy prodejce posílá výrobek buďto dovozci, či výrobci....
V příloze posílám vyjádření prodejce
- chybí razítko a jméno znalce
- nejedná se o chybnou technologii spojení --- toto reklamuji, ve švu bota tlačí na prsty
- vada se projeví po velmi krátké době - ano to uvádím, že nejvíce po pátém nošení se vada projevila - boty na noze max 1 hodinu, takže celkem vada se projevila po 5 hodinách nošení
- zěmnna obuvi opoptřebením- na obuvi je vidět, že je nenošená
- z důvodu výše uvedených bodu reklamace zamítnuta
- mám pocit, že žádný znalec či výrobce obuv neviděl a bylo to pouhé rozhodnutí obchodníka s obuví
boty značky REIKER ---Rieker 55002-14 W3 - modrá zimní kotníková obuv
uznání reklamace, vrácení peněz
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku (pro zboží zakoupené před 6. 1. 2023 v průběhu šesti měsíců) od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, resp. § 2161 odst. 2 občanského zákoníku ve znění před novelou ze dne 6. 1. 2023). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.