Počet nahlášených stížností: | 20 |
Z toho za letošní rok: | 3 |
Stále v řešení: | 2 |
Dňa 13.6.2025 som si cez e-shop eobuv.sk objednal/a tenisky značky HOKA (model 1134501-BBLC M CHALLENGER ATR 7 GTX) vo veľkosti 46
Po doručení som zistil/a vážne nedostatky:
• Objednaný tovar nebol v správnej veľkosti (nesúlad s objednávkou)
• Tovar vykazoval viditeľné známky používania, rozhodne nešlo o nové, čisté a nepoužité topánky
Tovar som preto okamžite na druhý deň po doručení vrátil/a späť – teda v zákonnej lehote 14 dní na odstúpenie od zmluvy.
Následne mi však spoločnosť eobuv.sk zaslala e-mail, v ktorom odmietla uznať vrátenie tovaru a tvrdila, že produkt bol “použitý”. Toto tvrdenie zásadne odmietam – topánky som si doma len obul/a, aby som zistil/a, že nesedia a neboli nové. Dôvod vrátenia je teda nevyhovujúca veľkosť a stav produktu pri doručení, nie moje používanie.
Tovar nebol doručený ako nový, a napriek tomu eobuv odmieta prevziať zodpovednosť a obviňuje zákazníka, čím podľa môjho názoru porušuje zákon č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji na diaľku.
Spoločnosť vo svojom e-maile uviedla, že čaká moju odpoveď do 5 dní. Ja som však odpovedal/a okamžite a v lehote, no odvtedy som neobdržal/a žiadnu spätnú väzbu – čím obchod ignoruje moju požiadavku a obchádza svoje zákonné povinnosti. Aktualne ubehla 14 dniva zakonna lehota pre vrátenie prostriedkov.
HOKA (model 1134501-BBLC M CHALLENGER ATR 7 GTX) vo veľkosti 46
Moja požiadavka na nápravu:
• Okamžité vrátenie finančných prostriedkov za tovar, od ktorého som v zákonnej lehote odstúpil/a
• Uznanie porušenia zmluvy zo strany eobuv.sk (nesprávna veľkosť, použitý tovar)
• Oficiálne vyjadrenie predajcu, prečo ignoruje odpoveď zákazníka a odopiera právo na vrátenie
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Odstoupení od smlouvy je přitom jednostranný právní úkon, který nepodléhá souhlasu druhé strany. Odstoupením se smlouva od počátku ruší, účastníci si mají vzájemně vrátit to, co si poskytli.
Spotřebitel při odstoupení od smlouvy odpovídá dle § 1833 občanského zákoníku prodávajícímu pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné k tomu, aby se seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží. Tento neurčitý pojem ("nakládání jinak, než je nutné pro seznámení se s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží") je nutné vykládat euro konformním způsobem. Prodávající je tedy dle našeho názoru oprávněn snížit poměrně cenu zboží tehdy, nakládal-li s ním spotřebitel jinak, než jak by s ním mohl nakládat v kamenné provozovně (k tomu blíže viz bod 47 Preambule ke směrnici 2011/83/EU, dostupná z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011L0083&from=EN).
Pokud však spotřebitel při odstoupení od smlouvy namítal, že zboží již přišlo použité, domníváme se, že by společnost neměla po spotřebiteli požadovat úhradu za čištění obuvi apod., aby bylo možné její opětovné uvedení do prodeje.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Pokud prodejce nereaguje, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán na adresu sídla společnosti: MODIVO S.A., Zielona Góra, Nowy Kisielin – Naukowa 15, 66-002 Zielona Góra, Polsko, případně může být zaslán společnosti eobuv.cz/MODIVO S.A. P.O.BOX 1 DEPO, Liberec 70 46307.
Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou a obchodník nedodá objednané zboží, může spotřebitel využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraniční podnikatelský subjekt (zahraniční subjekt se sídlem v Polsku), doporučujeme spotřebiteli, aby se v případě nevyřešení situace v mimosoudním řešení sporů, obrátil na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci například prostřednictvím internetových stránek evropskyspotrebitel.gov.cz, které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu EU, Islandu nebo Norska, přičemž spolupracuje také s mezinárodním spotřebitelským centrem Spojeného království.
Před samotným podáním je vhodné prostudovat informace zde: https://evropskyspotrebitel.gov.cz/co-udelat-nez-nas-kontaktujete/.
Kontakty na ESC ČR:
adresa: Gorazdova 24, 120 00 Praha 2
e-mail: ECCNET-CZ@ec.europa.eu
telefon: 296 366 155
evropskyspotrebitel.gov.cz