Počet nahlášených stížností: | 2 |
Z toho za letošní rok: | 2 |
Stále v řešení: | 2 |
Webová stránka registrdluzniku.cz podle mého názoru užívá klamavé praktiky, když se vůči veřejnosti vydává za oficiální státní registr dlužníků, ačkoli žádný takový statut nemá. Tento dojem umocňuje grafické zpracování webu, včetně použití symboliky připomínající státní znak či úřední vzhled. Spotřebitel je tak mylně přesvědčen, že se jedná o oficiální portál spravovaný státní institucí. Za přístup ke zcela běžně dostupným informacím web navíc účtuje nepřiměřeně vysoké poplatky, které několikanásobně převyšují ceny skutečných veřejných registrů, jako je například Centrální evidence exekucí (CEE). Cena služby tak neodpovídá její reálné hodnotě a uživatel je k úhradě motivován falešným dojmem oficiálnosti, čímž dochází ke klamání spotřebitele v rozporu se zákonem o ochraně spotřebitele.
přeprodávání informací z CEE
Požadované řešení
Vzhledem k výše popsanému jednání žádám, aby se dTest – ve smyslu své poslání ochrany spotřebitelů – obrátil na příslušné orgány s cílem prověřit zákonnost provozu webu registrdluzniku.cz. Konkrétně:
na Českou obchodní inspekci (ČOI) kvůli klamavému jednání vůči spotřebitelům a vytváření falešného dojmu oficiálního státního registru,
na Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ), neboť po celou dobu provozu webu chybí transparentní a zákonná pravidla pro zpracování osobních údajů podle GDPR,
a dále na Policii ČR, jelikož je zde důvodné podezření ze spáchání podvodu, neboť cena za službu je prezentována tak, jako by šlo o cenu stanovenou právním předpisem nebo vyhláškou, což není pravda (Registr Dlužníků obsahuje ve svém výpisu i data z oficiální exekuční databáze vedené a spravované Exekutorskou komorou ČR. Všechny dotazy do této databáze jsou zpoplatněny na základě vyhlášky vydané Ministerstvem spravedlnosti č. 329/2008 Sb.).
Spotřebitelé mají právo na ochranu před těmito praktikami a očekávám, že dTest podnikne v této věci odpovídající kroky.
|
Tweet |
Nikdo, tím spíše podnikatel ve vztahu ke spotřebiteli, se nesmí na druhé straně dopouštět tzv. neúměrného zkrácení (§ 1793 občanského zákoníku). Neúměrné zkrácení znamená, že společností poskytnuté služby neodpovídají tomu, jakou částku spotřebitel zaplatil. Spočívá-li celé plnění společnosti v tom, že přepošle spotřebiteli veřejně dostupné údaje (přičemž totožnou službu poskytují konkurenti této společnosti zdarma), a následně za to inkasuje peníze, jedná se podle našeho názoru o neúměrné zkrácení.
Spotřebitel, který má podezření, že došlo k porušení ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, se může obrátit na regionální či ústřední inspektorát České obchodní inspekce. Adresy jednotlivých inspektorátů lze najít na www.coi.cz. Podnět lze podat i elektronicky přes elektronickou podatelnu ČOI na adrese www.coi.cz.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.