Počet nahlášených stížností: | 2 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 1 |
Dne 15.11.2024 jsme přes portál Dobré sny koupili manželskou postel Panama za částku 7846,- Kč.
16.5.2025 jsme postel pro vylomené šrouby držící rošt s bočnicema postele prosztednictvim e mailu reklamovali.
Obratem nám firma emailem sdělila, že zprávu vpořádku obdrželi a do 24 hod. nás budou o požadavku informovat. Ani po 30 dnech se však portál Dobré sny nevyjádřil. Dne 19.6.2025 jsem na stejný email info@dobresny.cz napsala Odstoupení od kupní smlouvy.
Na tuto informaci odpověděli, že reklamace nebyla řádně uplatněna, měla jsem prý dle obch.podmínek reklamovat přes jejich stránky. Odstoupení tedy neberou v potaz. My na něm ale trvám, neboť se domníváme, že tuto informaci nám měli sdělit již při prvním obdržení emailu.
Prosíme o prošetření případu. Hana Nekudová a Jan Lupša
Postel je z dřevotřísky. Šrouby spojující bočnice s roštem se vylomily a dřevotříska odrolila.
Vrácení zaplacené částky za zboží.
|
Tweet |
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Reklamace je přitom podaná již samotným oznámením, že je zboží vadné (např. napsáním e-mailu). Pokud spotřebitelka odeslala zprávu na e-mailovou adresu, kterou společnost označuje jako kontaktní, je společnost povinna reklamaci vyřídit. Společnost v tomto případě uvádí e-mailovou adresu přímo na svých stránkách v záložce "kontakt".
Mimo to dle § 1814 odst. 1 písm. a) občanského zákoníku platí, že ujednání, která vylučují nebo omezují spotřebitelova práva z vadného plnění nebo na náhradu újmy jsou vždy považována za zneužívající ujednání. K takovým ujednáním se dle § 1815 OZ nepřihlíží.
Spotřebitelka by tak v tomto případě měla trvat na odstoupení od smlouvy pro nevyřízení reklamace řádně a včas.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.