Počet nahlášených stížností: | 2 |
Z toho za letošní rok: | 2 |
Stále v řešení: | 2 |
Dobrý den,
rád bych vyjádřil svou nespokojenost s jednáním společnosti 123 Transporter s.r.o., která mi bez mého vědomí strhla z účtu částku 1.000 Kč jako „pokutu za překročení rychlosti“ s jejich zapůjčenou dodávkou.
Tato pokuta nebyla udělena žádným oficiálním orgánem (např. policií či obecním úřadem), ale byla vygenerována interním zařízením vozidla společnosti. Domnívám se, že tento postup je nepřiměřený a potenciálně neoprávněný, neboť zařízení není certifikované pro měření rychlosti a jeho výstupy nemají právní váhu.
Navíc k odečtu částky z mého účtu došlo automaticky a bez předchozího upozornění. Ačkoliv jsem v obchodních podmínkách souhlasil s možností automatické platby, takovýto zásah považuji za nepřiměřený a vůči zákazníkovi nespravedlivý.
Žádám tímto o prošetření této záležitosti, vrácení neoprávněně stržené částky a informaci, na základě čeho konkrétně byla pokuta uložena a jaký právní rámec tento postup společnosti umožňuje.
Vrácení částky 1000Kc
|
Tweet |
Nevíme, v jakém konkrétním znění smlouvu spotřebitel uzavřel, nicméně obecným faktem je, že smluvní pokutu lze vymáhat pouze za porušení smluvních povinností. Spotřebitel musí být o existenci smluvní pokuty navíc řádně informován (obecně nestačí např. zmínka v obchodních podmínkách, ale musela by být uvedena v hlavní smlouvě).
Další podmínkou pro možnost vymáhání smluvní pokuty je její přiměřenost. V případě, kdy by byla nepřiměřená - tedy příliš vysoká s ohledem na povinnost, kterou kryje, by se k takové smluvní pokutě vůbec nepřihlíželo - spotřebitel by tak tuto pokutu nemusel platit.
Ohledně smluvní pokuty za nedodržení smluvní povinnosti je klíčové, kde byla ve smlouvě obsažena. Dle nálezu Ústavního soudu (sp. zn. I. ÚS 3512/11) v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné. Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné.
Za splnění výše uvedených podmínek by však dle našeho názoru spotřebiteli mohla vzniknout povinnost na úhradu této smluvní pokuty.
Společnost přitom musí prokázat, že má na zaplacení smluvní pokuty nárok. Musela by tedy v tomto případě prokázat, že k překročení rychlosti v daném vozidle skutečně došlo.
Pokud spotřebitel nesouhlasí s dodaným vyúčtováním, může jej reklamovat.
Pokud má spotřebitel podezření na nesprávné postupy a nezákonné jednání podnikatele, může podat podnět České obchodní inspekci (odkaz zde: https://www.coi.gov.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/podani-stiznosti-podnetu-dotazu/).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.