Počet nahlášených stížností: | 120 |
Z toho za letošní rok: | 4 |
Stále v řešení: | 2 |
Objednal jsem si na e-shopu www.smartphoner.cz přístroj Apple iPhone 13 za cenu 12 040 Kč a 27.1.2025 přístroj převzal na prodejně této firmy. Měl jsem za to, že jsem si koupil nový, originální přístroj, čemuž napovídala i cena, která byla, v té době, mírně pod cenovou úrovní jiných prodejců, nabízejících tento model přístroje. Od samého začátku se však při fungování přístroje začaly objevovat závady, především časté "zamrzávání" displeje, kdy přístroj nebylo možné odemknout přejetím prstu po displeji a přístroj tak byl nefunkční po dobu až několika desítek minut, tato situace nastávala až několik desítek krát denně, v závislosti na četnosti používání přístroje. Extrémní případ nastal v neděli, cca dva týdny po převzetí přístroje, kdy jsem telefon potřeboval použít v cca 17h, ale nebylo možno ho odemknout a odemknout se mi ho podařilo až v pondělí v cca 11h, takže přístroj byl nepoužitelný po dobu cca osmnácti hodin. Kontaktoval jsem prodejce s tím, že si přeji odstoupit od kupní smlouvy, což prodejce odmítnul, protože již uplynula lhůta 14 dní od převzetí přístroje. Jediná možnost byla zaslat přístroj k posouzení na reklamaci, jedinou možnost, kterou prodejce nabízí, je zaslání přístroje na adresu PO Boxu, kterou, mimochodem, každou chvíli mění. Po necelých dvou týdnech se mi přístroj poštou vrátil a přiložen byl i reklamační protokol se zamítavým stanoviskem. Odůvodněním bylo, že při diagnostice přístroje u prodejce se žádná závada neprojevila. Na reklamačním protokolu chybí jakékoliv údaje o tom, kdo diagnostiku provedl, podpis technika i jméno firmy, která diagnostiku provedla. Prodejce navíc přehodil důkazní břemeno na mě a chtěl po mně důkaz o nefunkčnosti přístroje, přičemž dle zákona leží toto břemeno, po dobu prvních šesti měsíců od okamžiku prodeje, na prodejci. Po tomto neseriózním jednání jsem se rozhodnul dát přístroj na diagnostiku do firmy IWant, což je Appple Premium Partner pro prodej a servis mobilních telefonů značky Apple na území České republiky. Mám v ruce písemnou zprávu jejich technika (včetně jeho jména a názvu i razítka firmy IWant) říkající, že se nejedná o nový, originální přístroj, ale o přístroj, který byl složen z neoriginálních, použitých komponentů. I na přijímacím formuláři, který, na prodejně IWant, vyplnil specialista prodeje, je jeho vyjádření o neoriginalitě přístroje, což on, jako odborník, poznal pouhým okem po pár sekundách, kdy ho měl v ruce. Tato služba mě stála dalších 449 Kč. Závěrem ještě informace, že na Internetu jsou volně dohledatelné recenze na tuto firmu…je jich spousta, kde lidé, kteří od této firmy zakoupili jakýkoliv telefonní přístroj, před ní varují, takže logicky usuzuji, že to, co se stalo mně, je běžná praxe této firmy a tudíž se jedná o úmyslný, dlouhodobě praktikovaný podvod.
Apple iPhone 13, sériové číslo přístroje je SGLHW03W3NV
Nejde mi ani tak o vrácení peněz, ale o to, že v tomto případě se jedná o jasný podvod na základě písemné zprávy technika firmy IWant i jeho kolegy, specialisty prodeje, kde už by měla zasáhnout Policie ČR i ČOI a majitel této firmy by měl skončit před soudem. Praktiky, které provozuje mu musí, odhadem, generovat zisky v řádu minimálně milionů Kč ročně a to bude i každoročně způsobená škoda kupujícím. Já sám jsem se se svým případem obrátil na Internetovou firmu, která nabízí zprostředkování právních služeb bez nutnosti platit za právní konzultace předem. V případě, že firma případ převezme a dovede do úspěšného konce, tzn. vymůže na žalovaném finanční náhradu pro poškozeného, vezme si z vymožené částky předem domluvené procento, jako provizi. Po několika dnech si mi však ozvali, že o můj příad nemají zájem, důvod proč, však odmítli uvést. Zůstal jsem nemile překvapen s vědomím, že ani na základě podkladů/důkazů, které jsem jim poslal, neměli zájem udělat nic pro to, aby se někdo pokusil zastavit podvod a zlodějinu, páchaných za "bílého dne". V tuto chvíli zvažuji, obrátit se na Policii ČR, protože vzhledem k výši způsobné škody, se již jedná o trestný čin.
|
Tweet |
Nemá-li věc vlastnosti, které byly sjednány nebo které se dají od věci očekávat (nový telefon), je věc vadná. V takovém případě je možné zboží reklamovat u prodávajícího. Pokud má věc vadu, je možné požadovat její odstranění (dodání nové věci bez vady). Pokud vada nebude odstraněna nebo ji prodávající odmítne odstranit, může spotřebitel od kupní smlouvy odstoupit a požadovat tak vrácení finančních prostředků. Mimo to může spotřebitel požadovat slevu z kupní ceny.
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Zároveň platí, že při reklamaci uplatněné v průběhu jednoho roku od převzetí věci se má za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Pokud však podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Pokud má spotřebitel podezření na nesprávné postupy a nezákonné jednání podnikatele, může podat podnět České obchodní inspekci (odkaz zde: https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/podani-stiznosti-podnetu-dotazu/).
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby se k ní mohla vyjádřit.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.