| Počet nahlášených stížností: | 1 |
| Z toho za letošní rok: | 1 |
| Stále v řešení: | 0 |
0%
100%
#82684Odmítnutí společného ubytování manželů při lázeňském pobytu
Spolu s manželkou jsme měli schválené lázeňské poukazy – já na KLP, manželka na OLÚ, s plánovaným nástupem do Lázní Darkov 29. července 2025. Pobyt jsme rezervovali jako společný, s žádostí o ubytování na jednom pokoji. Čtyři dny před nástupem nám lázně telefonicky sdělily, že kvůli rozdílnému typu poukazu to není možné. Odkazovali se na výklad VZP, ale bez jasného podkladu. Operátor VZP nám sdělil, že žádné oficiální omezení neexistuje. Vedoucí přijímací kanceláře lázní přitom písemně uvedla, že „společné ubytování manželů je samozřejmostí“. Pobyt jsme byli nuceni zrušit. Považujeme postup zařízení za nespravedlivý a administrativně neodůvodněný.
Lázeňská léčebná péče hrazená ze zdravotního pojištění Typ poukazů: KLP (manžel), OLÚ (manželka) Zařízení: Lázně Darkov, Karviná
Přezkum postupu zařízení, vysvětlení odmítnutí, omluva za způsobené komplikace a garance, že podobné situace nebudou opakovaně vznikat. V případě možného opětovného nástupu žádáme umožnění společného ubytování.
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
V souladu se zásadou smluvního práva pacta sunt servanda, jež je vyjádřena taktéž v § 3 odst. 2 písm. d) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, platí, že daný slib zavazuje a smlouvy mají být plněny. Jestliže se tedy společnost zavázala k tomu, že bude manželům společné ubytování umožněno, je povinna svůj závazek dodržet. V tomto případě společnost zavázal její zaměstnanec, který podle § 166 občanského zákoníku společnost zastupuje v rozsahu obvyklém vzhledem k zařazení nebo funkci.
Jestliže byla smlouva uzavřena jako spotřebitelská, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Vážený kliente,
děkujeme za Vaši zprávu. Vážíme si Vašich podnětů a vězte, že spokojenost našich klientů je pro nás důležitá. Rozumíme Vašemu rozhořčení, neboť nebyla naplněna Vaše očekávání, a to z důvodu, který nepovažujete za relevantní. Za vzniklé komplikace se Vám omlouváme, ale nejedná se o svévoli či porušení našich zákonných povinností.
Nemožnost společného ubytování u pacientů s odlišnými léčebnými režimy vychází ze stanoviska a požadavku našeho smluvního partnera, který léčebné pobyty hradí, a to zdravotní pojišťovny. Nemůžeme proto souhlasit s argumentací obsaženou ve Vašem posledním e-mailu. Zásada pacta sunt servanda nepochybně platí. A my ji striktně dodržujeme. Naším smluvním partnerem je však zdravotní pojišťovna. Ke zdravotní pojišťovně nás pojí smluvní závazky, které jsme nucení dodržovat. Mezi tyto závazky patří též povinnost zohledňovat kontrolní zjištění zdravotní pojišťovny a přijmout taková opatření, aby byly implementovány požadavky pojišťovny zjištěné kontrolou.
Povinnosti vyplývající z obecných zásad zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, na něž ve svém e-mailu odkazujete, ve vztahu k Vám v žádném případě neporušujeme.
Podle § 17 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vzp“), „za účelem zajištění věcného plnění při poskytování hrazených služeb pojištěncům uzavírají Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky a ostatní zdravotní pojišťovny, zřízené podle jiného právního předpisu, smlouvy s poskytovateli o poskytování a úhradě hrazených služeb“.
Můžete využít svého práva dle § 11 odst. 1 písm. g) a h) zákona o vzp:
- na poskytnutí informací od zdravotní pojišťovny o poskytnutých hrazených službách,
- podílet se na kontrole poskytnuté zdravotní péče hrazené zdravotním pojištěním.
V případě, že se Vám podaří opatřit písemné instrukce zdravotní pojišťovny k poskytnutí společného ubytování pojištěnců v odlišném zdravotním a úhradovém režimu (OLÚ a KLP), rádi se těmito instrukcemi budeme řídit a společné ubytování Vám v takovém případě ochotně zajistíme.
Děkuji za pochopení a přeji Vám vše dobré.
Děkuji za odpověď společnosti. Po prostudování vyjádření Lázní Darkov, VZP i komunikace s vedoucí přijímací kanceláře paní Hanzelovou a generální ředitelkou Ing. Filipi je zřejmé, že odmítnutí společného ubytování manželů nemá právní oporu.
Lázně Darkov tvrdí, že VZP zakazuje společné ubytování při rozdílných režimech péče (KLP vs. OLÚ), avšak zároveň přiznávají, že žádné písemné stanovisko VZP nemají. Ing. Filipi výslovně uvádí, že šlo o ústní sdělení revizních pracovníků během kontroly, nikoli o závazný dokument. VZP ve svém dopise ze dne 1. 8. 2025 potvrzuje, že rozhodnutí o ubytování je plně v kompetenci poskytovatele zdravotních služeb – tedy lázní. Neexistuje žádný výslovný zákaz.
Vedoucí přijímací kanceláře paní Hanzelová mi navíc předem písemně potvrdila, že společné ubytování manželů je „samozřejmostí“. Tím vznikl právně závazný příslib dle § 166 občanského zákoníku. Pozdější tvrzení, že se tím myslelo pouze ubytování v rámci stejného režimu péče, je účelové a nebylo v původní komunikaci uvedeno. O rozdílné diagnóze nepadla žádná zmínka – šlo pouze o administrativní rozdíl v typu poukazu.
Změna stanoviska těsně před nástupem bez právního podkladu je v rozporu s principem dobré víry, slušného obchodního jednání a právem spotřebitele na jasné a neměnné podmínky. Nabídka pobytu s odděleným ubytováním neodpovídala původně potvrzené službě.
Žádám tímto dTest o zvážení zveřejnění případu jako precedentu, který může pomoci ostatním pacientům v podobné situaci. Jde o systémový problém, kdy poskytovatelé zdravotních služeb svévolně omezují práva pacientů bez opory v zákoně či smluvních podmínkách.
Děkuji za pomoc.
Vyjádření dTestu
Děkujeme stranám za poskytnutá vyjádření.
Jestliže se jedná o pobyt plně hrazený pojišťovnou, musí se poskytovatel služeb řídit mimo zákony rovněž smlouvou s příslušnou pojišťovnou, která pobyt hradí a jejími pokyny. Přestože ústní pokyny revizních pracovníků nemají stejnou váhu jako smlouvy, mohou být nápomocné při výkladu jednotlivých ustanovení těchto smluv.
Dle spotřebitelem zaslaného stanoviska VZP se domníváme, že společnost jednala v souladu s pokyny pojišťovny, k jejichž dodržování se ve smlouvách zavázala.
Stanovisko společnosti by však mělo být jednotné a neměnné - nemělo by tedy docházet k tomu, že bude společné ubytování přislíbeno a následně zrušeno.
Z výše uvedených skutečností se domníváme, že společnost jednala v souladu se smlouvami a právními předpisy.
Stížnost nyní přeřazujeme zpět na spotřebitele, aby mohl na vývoj stížnosti reagovat, případně ji uzavřít.
Vážený týme dTestu,
děkuji za možnost reagovat na vývoj stížnosti.
Rád bych Vás informoval, že jsem obdržel oficiální vyjádření Ministerstva zdravotnictví, které potvrzuje, že:
• Ministerstvo nemá kompetenci zasahovat do provozních či ubytovacích záležitostí lázeňských zařízení.
• Ubytovací podmínky jsou plně v gesci poskytovatele péče, tedy Lázní Darkov.
• VZP nevydala žádné omezení, které by bránilo společnému ubytování manželů s rozdílným typem poukazu.
Tímto se potvrzuje, že rozhodnutí o zrušení společného ubytování bylo zcela na straně lázní, a nikoli vynuceno pojišťovnou. Odvolávání se na ústní pokyny revizních lékařů VZP tedy nemá právní oporu.
Znovu připomínám, že společné ubytování bylo písemně přislíbeno, čímž vznikl závazek dle § 166 občanského zákoníku. Jeho následné zrušení bez právního podkladu považuji za porušení spotřebitelských práv.
Vzhledem k výše uvedenému Vás žádám o přehodnocení závěru, že společnost jednala v souladu s právními předpisy. Dle mého názoru došlo k porušení zásady dobré víry, právní jistoty a důvěry ve veřejně přislíbené služby.
Děkuji Vám za další posouzení a případné doplnění stížnosti.
S úctou,
Pavel Kolář
***
Vyjádření dTestu
Děkujeme spotřebiteli za poskytnuté vyjádření.
Protože Ministerstvo zdravotnictví uvedlo, že "nemá kompetenci zasahovat do provozních či ubytovacích záležitostí jednotlivých lázeňských zařízení" a potvrdilo, že jsou ubytovací podmínky plně v gesci provozovatele, má společnost obecně právo odmítnout společné ubytování osob.
Přestože byl tento pobyt vedoucí přijímací kanceláře přislíben, jednalo se o pochybení konkrétního zaměstnance a domníváme se, že s ohledem na nesoulad s podmínkami společnosti není možné se takového ubytování domáhat.
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby mohla na vývoj stížnosti reagovat.
Dobrý den,
postup, který jsme byli nuceni zaujmout ve věci požadavku stěžovatele na společný pokoj v rozdílných režimech léčby manželů (KLP/OLÚ), vycházel ze stanoviska zdravotní pojišťovny a smluvního nastavení s ní (kdy jsme povinni se řídit v tomto ohledu instrukcemi pojišťovny). To bylo zdravotní pojišťovnou ostatně potvrzeno v jejím přípise ze dne 1.8.2025, jehož zněním disponujete od stěžovatele, a dle kterého:
„Poskytovatel zdravotních služeb má na péči poskytovanou v OLÚ a KLP samostatné oprávnění i smlouvu s VZP ČR, ve které je také stanoven odlišný způsob a výše úhrady. Na základě výše uvedeného, je proto nutné dodržovat podmínky stanovené právními předpisy a smlouvami, které není možné měnit podle individuálních přání pojištěnců, a to i když se jedná o manželský pár.“
Stížnost stěžovatel je proto nutné vyhodnotit jako neoprávněnou.
S pozdravem
Komentář k odpovědi společnosti a vývoji případu:
Děkuji za odpověď Lázní Darkov ze dne 1. 9. 2025. Dovolte mi reagovat na několik klíčových bodů.
Společnost se odvolává na stanovisko VZP ze dne 1. 8. 2025, podle kterého prý nelze umožnit společné ubytování manželů v režimech OLÚ a KLP. Tato interpretace je však podle mého názoru zavádějící. VZP ve svém přípisu výslovně neuvádí žádný zákaz společného ubytování — pouze popisuje rozdíly mezi režimy a upozorňuje na nutnost dodržet odborné a smluvní podmínky. Rozhodnutí o ubytování zůstává v kompetenci poskytovatele péče, což VZP výslovně potvrdila. Stejně tak Ministerstvo zdravotnictví uvedlo, že nemá kompetenci zasahovat do provozních záležitostí lázní.
Navíc byl společný pokoj písemně přislíben vedoucí přijímací kanceláře, což dle § 166 občanského zákoníku zakládá právní závazek. Tento příslib nebyl nikdy odvolán, nebyl označen jako omyl a nebyl v rozporu s žádnými známými podmínkami společnosti.
Znepokojuje mě také vývoj stanoviska dTestu. Dne 5. 8. 2025 dTest označil příslib za právně závazný. Dne 27. 8. 2025 však bez doložení nových právních skutečností změnil výklad a označil příslib za „pochybení konkrétního zaměstnance“. Tato změna bez vysvětlení přispívá k právní nejistotě, která vzniká v důsledku nejednotného výkladu závazků mezi institucemi.
Rád bych také upozornil, že se případem aktuálně zabývá Kancelář veřejného ochránce práv, což považuji za potvrzení, že nejde o individuální nedorozumění, ale o systémový problém, který se může dotýkat širší skupiny pacientů.
V tomto kontextu trvám na tom, že odmítnutí společného ubytování bylo rozhodnutím lázní, nikoli povinností vyplývající ze stanoviska pojišťovny. Považuji ho za porušení zásady dobré víry, právní jistoty a spotřebitelských práv.
Vyjádření dTestu
Děkujeme stranám za poskytnutá vyjádření.
V úvodním vyjádření jsme vycházeli z popisu spotřebitele, avšak následně došlo k upřesnění skutkového stavu společností a doložení stanoviska VZP, která pobyt hradí, a tak má právo určovat podmínky pobytu. Protože tedy s ohledem na podmínky ubytování není možné pobyt umožnit, nelze to po společnosti požadovat. Rovněž není možné ani vyvodit závazek zaměstnance, neboť ani ten nemá možnost s ohledem na uvedené skutečnosti pobyt zajistit.
Protože spotřebitel uvedl, že se obrátil na Kancelář veřejného ochránce práv, přeřazujeme stížnost zpět na něj, aby mohl informovat o výsledku tohoto řízení.
Hodnocení:
Komentář: Děkuji za možnost využít službu VašeStížnosti.cz. Bohužel musím vyjádřit nespokojenost s výsledkem i s postupem dTestu v tomto konkrétním případě.
Přestože dTest ve svém prvním vyjádření ze dne 5. 8. 2025 označil písemný příslib společného ubytování za právně závazný dle § 166 občanského zákoníku, později bez doložení nových právních skutečností změnil výklad a označil příslib za „pochybení konkrétního zaměstnance“. Tato změna bez vysvětlení přispěla k právní nejistotě a oslabila ochranu spotřebitele.
Navíc dTest ve svém závěrečném stanovisku uvedl, že VZP „určuje podmínky pobytu“, což neodpovídá skutečnému obsahu stanoviska VZP ze dne 1. 8. 2025. VZP výslovně potvrdila, že rozhodnutí o ubytování je v kompetenci poskytovatele péče. Tvrzení, že lázně byly „nuceny“ postupovat podle instrukcí pojišťovny, je tedy nepodložené.
Očekával jsem, že dTest bude hájit právní jistotu spotřebitele a trvat na závaznosti písemného příslibu, zvlášť když nebyl nikdy odvolán ani označen za omyl. Místo toho došlo k přijetí argumentace společnosti bez jejího právního rozboru.
Případ nadále považuji za otevřený. Aktuálně se jím zabývá Kancelář veřejného ochránce práv, což považuji za potvrzení, že nejde o individuální nedorozumění, ale o systémový problém.
S úctou,
Pavel Kolář