Počet nahlášených stížností: | 66 |
Z toho za letošní rok: | 3 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
16.4. jsem na internetovem obchode koupila imitace ledovych kostek za cca 160,- do dnesniho dne nebylo zbozi doruceno. Jiz v kvetnu jsem prodejci psala, ze chci odstoupit od smlouvy at mi vrati penize. To odmitli ze na doruceni maji 60 dni. Pak to opet prodlouzil, naposledy napsaly ze to doruci 16.8. Coz je 4 mesice od objednani a zaplaceni...a napsali, ze stornovat objednavku nejde protoze to jiz predali vyrobci/prodejci a ze to muzu vratit po doruceni zbozi. Potrebuji poradit jak mam od objednavky odstoupit. Objednávka byla hrazena bankovním převodem. Dekuji
imitace - umělé kostky ledu
Vrácení peněz
|
Tweet |
Předně upozorňujeme, že společnost LUNZO s.r.o. uvádí, že ve vztazích se spotřebitelem vystupuje pouze jako zprostředkovatel, nikoliv jako prodejce. Uvádí to však pouze v obchodních podmínkách, tudíž je možné toto ustanovení vyhodnotit jako překvapivé a dle § 1753 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, by vůči spotřebiteli mělo být neúčinné. V momentě, kdy se webový portál tváří jako klasický e-shop a během uzavírání smlouvy není spotřebitel na fakt, že nejedná s prodejcem, nýbrž pouze se zprostředkovatelem, nikterak upozorněn, není možné podle našeho názoru dojít k jinému závěru, než že jde o překvapivé ujednání. Při tomto závěru vycházíme mj. i z rozhodovací činnosti ADR České obchodní inspekce.
Z výše uvedeného vyplývá, že spotřebitel může vzniklou situaci řešit přímo se společností LUNZO s.r.o.
Pokud spotřebitel uhradil kupní cenu zboží, prodávající má povinnost zboží dodat. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Pokud doba dodání nebyla sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned. Prodávající je poté povinen plnit bez zbytečného odkladu, nejpozději by mělo být plněno do 30 dní. Jestliže zboží nedodá, upozorní spotřebitel prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky).
Pokud prodávající nedodá zboží ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 2159a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky.
Odstoupit od smlouvy a získat zpět své peněžní prostředky je možné i prostřednictvím § 1829 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (vhodné např. v situaci, kdy je sjednaná dlouhá doba dodání). Jelikož má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem ve lhůtě 14 dnů po převzetí zboží bez udání důvodu, má toto právo za použití logického a euro konformního výkladu i ještě před samotným převzetím.
Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy ještě před tím, než vůbec převzal zboží, má prodávající dle § 1832 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, lhůtu 14 dnů na to, aby mu vrátil peněžní prostředky. Poté se prodávající ocitá v prodlení.
Nereaguje-li společnost na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude adresován společnosti LUNZO s.r.o., Politických vězňů 912/10, Praha 110 00. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání. Spotřebiteli doporučujeme si zaslané dokumenty ohledně odstoupení od smlouvy uschovat.
V případě, že společnost nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v přiměřené době po odstoupení, je možné ji vyzvat k plnění i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou a obchodník nedodá objednané zboží, může spotřebitel využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Spotřebitelům doporučujeme před využitím e-shopů a zaplacením, aby si vždy daný e-shop prověřili na stránkách České obchodní inspekce (zde: https://www.coi.gov.cz/pro-spotrebitele/rizikove-e-shopy/) nebo na stránkách dTestu (zde: https://www.dtest.cz/eshopy), popř. využili recenzních portálů.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
zákaznici jsme se již omluvili, že zboží nebylo doručeno v obvyklé dodací lhůtě. Námi garantovaná lhůta pro dodání uplyne dne 16.8.2025.
Pokud zboží do uplynutí námi garantované lhůty pro dodání nedorazí, má zákaznice samozřejmě právo na vrácení peněz dle našich obchodních podmínek.
Samozřejmě není pravda, že uvádíme pouze v obchodních podmínkách, že vystupujeme jako zprostředkovatel, ale u každého produktu je v sekci Doručení a vrácení uvedený prodejce daného produktu. Vše je jasně vysvětleno i v sekci Často kladené dotazy, v sekci Zrušení a vrácení i v našich Obchodních podmínkách.
S pozdravem a přáním krásného dne
Eliška
LUNZO s. r. o.
Děkujeme společnosti za poskytnuté vyjádření.
I nadále stojíme za naším původním vyjádřením. Spotřebitelka může od smlouvy odstoupit bez udání důvodu. Zároveň, pokud je u produktu uvedeno "skladem" může se spotřebitel oprávněně domnívat, že zboží dojde v řádu jednotek dnů, nikoliv za měsíc.
K informování o skutečnosti, že se jedná o nákup od zprostředkovatele dodáváme, že společnost sice skutečně informuje i u produktu v sekci "Doručení a vrácení", avšak takové informování nelze považovat za řádné, neboť je nutné, aby spotřebitel tuto sekci rozklikl (učinil další aktivní krok) a následně objevil pole "Prodal: XXX", přičemž z uvedeného lze předpokládat, že zboží již bylo prodáno společnosti, nikoliv, že bude prodáno spotřebiteli.
Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitelku, aby mohla na vývoj stížnosti reagovat.