Počet nahlášených stížností: | 76 |
Z toho za letošní rok: | 7 |
Stále v řešení: | 3 |
Dobrý den,
obracím se na Vás s tímto formálním podnětem týkajícím se obchodních podmínek a praxe společnosti Slevomat.cz, které jsou dle mého názoru v rozporu s právními předpisy na ochranu spotřebitele.
1. Vylučování odpovědnosti v rozporu se zákonem
Podle § 1814 písm. g) občanského zákoníku nelze ve smlouvě se spotřebitelem vyloučit ani omezit práva z vadného plnění. Obchodní podmínky Slevomat.cz však obsahují formulace, podle kterých společnost nenese odpovědnost za kvalitu a vady zprostředkovaných služeb a přenáší veškerou odpovědnost na poskytovatele.
Takové ujednání je neplatné, protože spotřebitel uzavírá kupní smlouvu právě se Slevomat.cz, který přijímá platbu a poskytuje voucher jako doklad o zaplacení služby. Bez ohledu na interní rozdělení odpovědnosti vůči poskytovateli je Slevomat.cz smluvní stranou vůči spotřebiteli.
2. Postavení Slevomat.cz jako prodávajícího
Podle ustálené rozhodovací praxe České obchodní inspekce i soudů je rozhodující faktické vystupování vůči spotřebiteli – nikoli označení v obchodních podmínkách.
Slevomat:
inzeruje a nabízí konkrétní službu,
inkasuje platbu,
vydává voucher jako důkaz o koupi.
Tím plní roli prodávajícího, a tedy je subjektem odpovědným za řádné vyřizování práv spotřebitele.
3. Povinnost řádného vyřízení podání spotřebitele
Podle § 19 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, je prodávající povinen:
přijmout reklamaci (či jinou stížnost),
vyřídit ji bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů,
informovat spotřebitele o výsledku.
Pouhé přeposlání podání poskytovateli služby není splněním této zákonné povinnosti.
4. Požadavek
Žádám proto o:
Odstranění neplatných ujednání z obchodních podmínek, která vylučují odpovědnost Slevomat.cz vůči spotřebitelům.
Zajištění souladu interních postupů při vyřizování podání spotřebitelů se zákonem o ochraně spotřebitele a občanským zákoníkem.
Písemné vyjádření k tomu, z jakého právního důvodu se Slevomat.cz považuje za subjekt bez odpovědnosti vůči spotřebitelům, přestože plní roli prodávajícího.
Pokud nedojde k nápravě, obrátím se na Českou obchodní inspekci s podnětem k zahájení kontroly a prověření souladu obchodních podmínek s právními předpisy.
S pozdravem
Adam Novák
Přezkoumání reklamačního procesu společnosti Slevomat.cz z hlediska souladu s platnou právní úpravou (§ 1810 a násl., § 1914 a násl., § 2099 a násl. občanského zákoníku, zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele) a závěry české judikatury.
Posouzení platnosti ustanovení obchodních podmínek, kterými se Slevomat snaží vyloučit svou odpovědnost za vady plnění a odkazuje spotřebitele výhradně na poskytovatele služby, a to včetně možného rozporu s kogentními ustanoveními spotřebitelského práva.
Zajištění nápravy – úprava obchodních podmínek a praxe společnosti tak, aby odpovídala právním předpisům a právům spotřebitelů.
Vynucení zákonné odpovědnosti Slevomat.cz jako prodávajícího vůči spotřebiteli, včetně povinnosti řešit reklamace přímo, nikoliv je přeposílat jako pouhý zprostředkovatel.
Zajištění vrácení peněžních prostředků za vadné plnění nebo jiná přiměřená kompenzace.
|
Tweet |
Slevomat.cz, s.r.o. podle svých obchodních podmínek vystupuje jako zprostředkovatel uzavření smlouvy.
U každého produktu, který společnost na svých stránkách nabízí, je uveden podnikatel, který službu poskytuje. Domníváme se tedy, že jsou spotřebitelé o této skutečnosti řádně informováni. Jiné orgány (např. Česká obchodní inspekce) mohou být jiného názoru.
Dle bodu 4.9 obchodních podmínek společnosti platí, že poté, co spotřebitel zjistí vadu, vytkne ji dodavateli, tedy poskytovateli služeb.
Spotřebitel by měl tedy reklamaci řešit s podnikatelem, na jehož službu se voucher vztahoval.
Na stránkách společnosti je pak v sekci Nejčastější dotazy uvedeno, že pokud se při využívání služby objeví nějaký problém, má se spotřebitel obrátit na poskytovatele, který se postará o nápravu. Pokud spotřebitel s poskytovatelem společné řešení nenajdou, má spotřebitel kontaktovat společnost prostřednictvím formuláře nebo telefonicky do 7 dnů od vzniku problému. Spotřebiteli by pak mohla být vrácena část hodnoty voucheru v kreditech na jeho Slevomat účet. Kredity lze využít po dobu 6 týdnů.
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby se k ní mohla vyjádřit.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, pane Nováku,
společnost Slevomat.cz s.r.o. pronajímá portál Slevomat.cz a související služby jiným osobám nabízejícím zboží či služby.
Spotřebitel neuzavírá kupní smlouvu se Slevomatem, ale přímo s poskytovatelem služeb či prodejcem zboží.
Souhlasíme s vyjádřením společnosti dTest a máme za to, že o této skutečnosti informujeme spotřebitele jasně a transparentně.
Samozřejmě také respektujeme Vaše právo obrátit se na Českou obchodní inspekci a v případě že budeme ze strany úřadu oficiální cestou kontaktováni, poskytneme jim plnou součinnost.
Děkuji za pochopení a přeji Vám hezký den.
Martin, Slevomat.cz