Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 1 |
Zakoupila jsem 16.7.2025 přes e-shop Lovina.cz dvě položky oblečení - šaty a košili, celkem za 1 378,- Kč. Objednávka č. ***. Web e-shopu je v češtině, ceny jsou v
CZK, doména je .cz - vše působí jako český prodejce.
Chtěla jsem zboží vrátit v zákonné lhůtě dle § 1829 občanského zákoníku. E-shop mi však sdělil, že:
- zboží musím zaslat na vlastní náklady do Číny
- ze zaplacené částky mi automaticky odečtou 25% jako poplatek za vrácení,
- náklady na vrácení mohou být 40-100 USD + clo a pojištění,
- nebo mohu přijmout pouze 15 % částečné refundace, a zboží si ponechat
Toto jednání považuji za klamné a nezákonné, protože: nebyla jsem informována, že vracím zboží do zahraničí (s tím jsem se ještě nesetkala, že bych měla vracet zboží jejích dodavateli).
- nemohou mi odečíst 25 % z ceny jen za to, že využívám zákonné právo
- faktura nebyla zaslána
Žádám o zajištění plné refundace dle zákona a ověření firmy.
Moje kontaktní údaje: Jarmila Lukášová, ***
Dámská košile, bohužel velikost malá až úzká, materiál jiný. Dámské šaty, úzké, materiál neodpovídá.
Pošlu zboží zpět obchodu, kde jsem si je objednala a očekávám, že mi zašlou zpět peníze. Takto to běžně dělám, pokud něco vracím. Samozřejmě v rámci naší republiky. Balíček zašlu na své náklady po ČR.
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, do 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů. V případě odstoupení od smlouvy bez udání důvodu hradí spotřebitel poštovné směrem k prodávajícímu.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Spotřebitel dle § 1833 občanského zákoníku odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné k tomu, aby se seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží. Ponížení vrácené částky po odstoupení od smlouvy by bylo možné pouze v případě, že by spotřebitel nakládal se zbožím v rozporu s tímto ustanovením a zároveň by prodávající prokázal, že zboží při převzetí spotřebitelem nemělo vady, kvůli kterým vrácenou částku ponižuje. Ustanovení § 2161 odst. 5 občanského zákoníku totiž zakotvuje tzv. domněnku vadnosti, podle které platí, že uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí. Zároveň by prodávající při ponížení vrácené částky musel prokázat, že mu účtované náklady skutečně vznikly.
Obecně platí, že odstoupení od smlouvy či reklamace se zásadně uplatňují vůči prodávajícímu. Pokud by spotřebitel uzavřel smlouvu se společností z Nizozemí či z Číny, bylo by možné po spotřebiteli požadovat zaslání zboží při odstoupení od smlouvy či reklamaci na adresu do zahraničí, jestliže by však byl spotřebitel o této skutečnosti předem informován či by mu to bylo zřejmé z podoby e-shopu.
Před využitím e-shopů a zaplacením spotřebitelům doporučujeme, aby si zjistili podstatné informace (jako jsou provozovatel e-shopu, zda je možné věc vrátit, jakým způsobem, na jakou adresu a dokdy by měly být peníze vráceny na účet) a prověřili si e-shop, např. na určitých recenzních portálech.
Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou, může taktéž využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.