Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den. Chtěla bych vás tímto způsobem požádat o pomoc. Jedná se o problém se špatně uzavíratelnými balkonovými dveřmi v obývacím pokoji.
V květnu tohoto roku jsme se rozhodli problém konečně vyřešit a oslovili jsme firmu BAVI okna. Po jejich první návštěvě technik potvrdil, že je prasklý pant a je nutné ho vyměnit. O několik dní později přijeli dva pracovníci, dveře vysadili a provedli výměnu pantu. Uvedli, že původní typ pantu již není dostupný, ale že náhradní, který použili, je vhodný. Za opravu jsme zaplatili přes 4000CZK. Po několika dnech běžného používání se dveře vylomily v místě vyměněného pantu (dolní roh dveří).
Okamžitě jsme kontaktovali firmu BAVI s žádostí o řešení. Od té doby probíhala až do minulého pátku (ne) komunikace bez výsledku – pan V. buď nezvedá telefon nebo odpovídá přes WhatsApp, slíbí, že se staví a nakonec nikdy nepřijede bez omluvy. Vzhledem k neochotě této firmy jsme oslovili jinou firmu, jejíž technik na místě zjistil závažné pochybení: Firma BAVI použila nesprávný pant. Pant byl navrtaný do úzkého profilu dveří do měkkého dřeva, čímž došlo k prasknutí a trvalému poškození dřevěného rámu. Dveře nelze bezpečně opravit - možnost opravy existuje, ale nebude estetická a už nikdy nebudou přiléhat bez úniku tepla, je tedy nutná jejich kompletní výměna. Poškození tedy vzniklo neodborným zásahem firmy BAVI okna a bude mít pro nás finanční dopad v řádu desetitisíců korun. Také jsem kontaktovala servisní středisko výrobce oken, společnost PKS okna a požádala je o schůzku a následnou zprávu ohledně zásahu společnosti BAVI. Mohu dodat WhatsUpp konverzace, kde je viditelné, že pán nereaguje, nebo slibuje a už nedorazí. V pátek se mi podařilo dovolat z jiného telefonního čísla panu V., který dělal jakoby nic, slíbil přijet a opět se neozval. Napsala jsem mu také písemnou výzvu emailem, kterou prý viděl a vyjádří se na ní. Zatím stále nic, běží mu 30ti denní reklamační lhůta. Ze stylu (ne)komunikace s ním předpokládám, že sama nedokážu problém vyřešit, nicméně se nechci nechat podvádět od firmy, které není schopna převzít zodpovědnost za svou chybu a domluvit se na nápravě.
Jediný problém, který máme je, že nemáme schovanou účtenku o opravě. Cena byla vysoká a já jsem ji v emocích vyhodila, byť dokumenty o opravách schovávám. Jsem si ale jista, že pokud by bylo nutné, firma doklad doloží, v rámci archivace účetnictví. Prosím o pomoc a případně o radu, jaké další kroky mohu podniknout, abych se dopracovala ke spravedlnosti. ČOI již můj podnět obdržela v minulém týdnu.Předem děkuji.
Monika Cholenská
Balkonová dveře, PKS okna výrobce
Uplatnění náhrady škody, což jsou nová balkonové dveře - vzhledem k prasknutí dřevěné konstrukce.
|
Tweet |
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR msp.gov.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Vzhledem k tomu, že k poškození došlo krátce po provedené opravě, máte právo uplatnit reklamaci na vyměněný pant.
Poruší-li strana povinnost ze smlouvy, nahradí škodu z toho vzniklou druhé straně nebo i osobě, jejímuž zájmu mělo splnění ujednané povinnosti zjevně sloužit. Povinnosti k náhradě se škůdce zprostí, prokáže-li, že mu ve splnění povinnosti ze smlouvy dočasně nebo trvale zabránila mimořádná nepředvídatelná a nepřekonatelná překážka vzniklá nezávisle na jeho vůli. Překážka vzniklá ze škůdcových osobních poměrů nebo vzniklá až v době, kdy byl škůdce s plněním smluvené povinnosti v prodlení, ani překážka, kterou byl škůdce podle smlouvy povinen překonat, ho však povinnosti k náhradě nezprostí (viz § 2913 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník).
Máte právo požadovat náhradu škody, která vznikla v důsledku vadně provedené opravy pantu. Pokud byla oprava provedena nesprávně a v přímé souvislosti s tím došlo k poškození dveří nebo jiným finančním ztrátám, jedná se o porušení povinnosti ze smlouvy ze strany podnikatele. Ten je v takovém případě povinen škodu nahradit, pokud neprokáže, že splnění jeho povinnosti zabránila mimořádná, nepředvídatelná a nepřekonatelná překážka vzniklá nezávisle na jeho vůli.
K uplatnění práv z vadného plnění není nezbytné předložit originál daňového dokladu (účtenku), nýbrž postačuje, prokáže-li objednatel jiným způsobem, že k provedení opravy došlo právě ze strany daného podnikatele. Takovým důkazem může být zejména smlouva o dílo, faktura, objednávkový list, e-mailová či jiná písemná komunikace, případně svědecká výpověď, z níž vyplývá, že mezi stranami došlo k uzavření a realizaci příslušného smluvního vztahu. Více se dozvíte na následujícím odkaze www.dtest.cz/clanek-10341/mytus-bez-uctenky-nelze-reklamovat.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Na základě informacích poskytnutých spotřebitelem byl podán podnět, avšak nejsme si jistí, zda byl podán rovněž návrh na zahájení mimosoudního řešení sporu.