| Počet nahlášených stížností: | 1 |
| Z toho za letošní rok: | 1 |
| Stále v řešení: | 0 |
Jsem nájemkyní bytu v Plzni, pronajatého prostřednictvím realitní kanceláře Býty Západ. Byt užívám méně než měsíc. Již od začátku pobytu je odpad v kuchyni v tak špatném a zaneseném stavu, že voda odtéká velmi pomalu, nyní prakticky vůbec. Stav je hygienicky nevyhovující a brání normálnímu užívání bytu.
Realitní kancelář mi sdělila, že se jedná výhradně o můj problém, nikoliv o závadu bytu nebo chybu předchozích nájemníků. Přitom závada je ve zdi bytu, takže ji nemohu sama odstranit ani zajistit běžnou údržbou. Odmítají odpovědnost za řešení této situace.
Žádám o radu a pomoc: 1. Jak se mohu jako nájemce bránit proti tomuto postupu realitní kanceláře? 2. Jaké jsou moje zákonné povinnosti a jaké povinnosti má pronajímatel/realitní kancelář v takové situaci? 3. Jak postupovat, pokud realitní kancelář trvá na tom, že závada není jejich odpovědnost? 4. Mohu žádat slevu z nájmu, případně opravu na jejich náklady?
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Povinností pronajímatele je udržovat byt po dobu nájmu ve stavu způsobilém k užívání (§ 2257 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb, občanský zákoník), nicméně povinností nájemce je je provádět a hradit běžnou údržbu bytu a drobné opravy (podle § 2257 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník).
Dle popisu spotřebitele se ale domníváme, že oprava zaneseného odpadu právě mezi tyto drobné opravy spadá. Soudíme tak na základě § 4 písm. g) nařízení vlády 308/2015 Sb. o vymezení pojmů běžná údržba a drobné opravy související s užíváním bytu.
Ve prospěch spotřebitele je skutečnost, že není pravděpodobné, že by byl odpad takto zanesený po měsíci běžného užívání nájemcem. V takovém případě by mohl tuto vadu reklamovat, neboť by se mohlo jednat o skrytou vadu.
Vyjádření dTestu
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Vyjádření dTestu
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.