Společnost


Smartwings, a.s.

Počet nahlášených stížností:111
Z toho za letošní rok:8
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Úspěšnost případů

1.8 %
Počet procent vyřešených stížností v rámci služby VašeStížnosti.cz (2 z 111)

Hodnocení spokojenosti

100%
0%
Uvedená procenta vychází z 1 hodnocení od spotřebitelů help

#83079Diskriminace cestujících bez platební karty

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 7 dnů

Detail stížnosti

Publikováno
29.08.2025, před 3 měsíci

Wioleta Szymczak

Znění stížnosti

Ráda bych prostřednictvím tohoto portálu vyjádřila své znepokojení nad situací, která nastala během mého nedávného letu. Přestože jídelní menu uvádělo možnost platby v českých korunách a eurech, nebyla mi umožněna hotovostní platba za občerstvení. Tento rozpor mezi informacemi v nabídce a skutečnou praxí považuji za zavádějící.
Zvláště problematické je to pro cestující, kteří nemají přístup k bezhotovostním formám platby například senioři bez bankovního účtu či platební karty. V důsledku toho se může stát, že si během letu nemohou zakoupit ani základní občerstvení, což výrazně snižuje komfort cestování.
Domnívám se, že by bylo férové a vstřícné umožnit obě formy platby jak hotovostní tak i bezhotovostní, tak aby služby byly dostupné pro všechny bez rozdílu. Věřím, že inkluzivní přístup k zákazníkům by měl být samozřejmostí, zejména v oblasti osobní dopravy.
Děkuji za zvážení této zpětné vazby a doufám, že se situace do budoucna zlepší.


Požadované řešení

Žádám, aby byla na palubě letadel spol.Smartwings opět umožněna kromě bezhotovostní platby on-line též zároveň i hotovostní platba za občerstvení, jak je uvedeno v jídelním menu. V případě, že to není možné, doporučuji upravit informace v nabídce tak, aby odpovídaly skutečnosti a nedocházelo k nedorozuměním.
Zároveň navrhuji, aby dopravce zvážil zavedení alternativního řešení pro cestující bez platební karty například možnost předplacení občerstvení při odbavení nebo zakoupení voucheru. Cílem je zajistit, aby služby na palubě byly dostupné všem cestujícím bez ohledu na formu platby.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
2.9.2025 15:23, před 3 měsíci

Předně uvádíme, že si nejsme z popisu spotřebitele jisti, zda se daná situace bude řídit českým právem.

Jestliže společnost uvádí, že je možné platit v hotovosti, měla by hotovost i přijímat. V opačném případě se jedná o porušení smluvní povinnosti.

Co se nepřijmutí hotovosti v zákonné rovině týče, dle § 5 odst. 1 zákona č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí, je každý povinen přijmout tuzemské bankovky a mince bez omezení. Příjem tuzemských bankovek nebo mincí může odmítnout:

a) úvěrová instituce provádějící pokladní operace, jestliže se jedná o bankovky nebo mince znějící na koruny české prohlášené Českou národní bankou za neplatné a jestliže uplynula doba stanovená na základě zákona upravujícího činnost a postavení České národní banky, po kterou je povinna provádět jejich výměnu,

b) každý s výjimkou České národní banky a úvěrové instituce provádějící pokladní operace, jestliže se jedná o pamětní bankovky, pamětní mince nebo o tuzemské bankovky nebo mince prohlášené Českou národní bankou za neplatné,

c) každý s výjimkou České národní banky a úvěrové instituce provádějící pokladní operace, jestliže se jedná o více než 50 tuzemských mincí v jedné platbě.

V této oblasti vykonává dohled na dodržováním předpisů Česká národní banka. Zákon o oběhu bankovek a mincí sice nestanoví za nepřijímání hotovosti žádné sankce, takové jednání však může za určitých okolností naplnit znaky skutkové podstaty ohrožování oběhu tuzemských peněz podle § 239 odst. 2 písm. a) TrestZ. Obchodník za porušení zákona odpovídá též soukromoprávně. Pokud zákazníkovi takovým jednáním vznikne újma, může ji na obchodníkovi vymáhat soudně.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
2.10.2025 12:34, před měsícem

Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
5.11.2025 12:19, před 13 dny

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.