| Počet nahlášených stížností: | 51 |
| Z toho za letošní rok: | 4 |
| Stále v řešení: | 1 |
36%
64%
Na pobočce iWant (23. 9. 2025) jsem sjednal službu FlexRent (InBank Rent s.r.o.) na iPhone 16 Pro Max, nájem na 12 měsíců. Na webu iWant je uvedeno pouze sjednání na prodejně, online možnost neexistuje. Přesto podmínky InBank uvádějí právo odstoupit do 14 dnů jen při online sjednání, které reálně není možné. Při pokusu o odstoupení (26. 9., telefon nerozbalený) jsem byl odmítnut. InBank mi během tří hovorů sdělila 3 protichůdné verze, navíc požadovali důvod odstoupení a neuvedli výši poplatku. Telefon měl od začátku vadu displeje, iWant odmítl sepsat protokol a zaměstnanci si mě přehazovali. Manažer mi řekl, že „nemusel jsem to podepisovat“. Obávám se i ztráty vlastního ochranného skla, přestože podmínky (§ 11.4) uvádějí náhradu přímé škody. Domnívám se, že jde o klamavou a neférovou obchodní praktiku. Podrobnější popis v příloze.
Odstoupení od smlouvy, vrácení první splátky
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Odstoupení do 14 dní bez udání důvodů je ze zákona možné pouze u smluv uzavřených distančním způsobem, neujednají-li si strany jinak. Obchodní podmínky, které platí pro online sjednané smlouvy nejsou pro smlouvy sjednané prezenčně relevantní, ledaže by bylo ujednáno jinak, což z tohoto případu nevyplývá. V zásadě tedy nebude možné od této smlouvy v lhůtě 14 dní odstoupit.
V případě, že by spotřebitel trval na odstoupení, pak je opravdu možné, aby společnost žádala za odstoupení poplatek, případně uvedení důvodu. Poplatek za odstoupení od smlouvy ale musí být přiměřený.
Není nám známa nájemní smlouva, která může určit práva stran jinak, standardně by ale spotřebitel práva z vadného plnění (reklamaci) u prodávajícího (Smarty CZ) nemohl uplatnit. Je totiž pouze nájemcem mobilu, a práva z vadného plnění náleží vlastníkovi věci, kterým bude pravděpodobně společnost InBank Rent s.r.o. Doporučujeme se tedy s problémem obrátit přímo na ní.
K povinnosti pronajímatele (společnosti InBank Rent s.r.o):
Pronajímatel je dle § 2205 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník povinen přenechat věc v takovém stavu, aby ji mohl nájemce užívat k ujednanému nebo obvyklému účelu. Zároveň nájemce odpovídá za vady, o kterých strany v době uzavření kupní smlouvy nevěděly (§ 2207 odst. 2 občanského zákoníku).
Pokud nájemce včas a řádně oznámí vadu pronajímateli, pak je pronajímatel povinen vadu odstranit. Pokud vadu bez zbytečného odkladu neodstraní, pak má nájemce právo na přiměřenou slevu z nájemného nebo může zařízení sám opravit a po pronajímateli vyžadovat účelně vynaložené náklady. Pokud vada ztěžuje zásadním způsobem užívání, tak má nájemce na prominutí nájemného a nebo může od smlouvy bez sankcí odstoupit (§ 2208 odst. 1 občanského zákoníku).
Spotřebitel rovněž může tuto záležitost konzultovat s advokátem alespoň v rámci jedné hodinové konzultace. Advokát věnující se spotřebitelskému právu by mohl situaci spotřebitele posoudit komplexně, sdělit svůj právní názor a navrhnout nejlepší možné řešení. Zároveň by advokát v rámci konzultace měl spotřebiteli sdělit, jestli má z finančního hlediska smysl situaci řešit s využitím jeho služeb.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Vyjádření dTestu
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.