| Počet nahlášených stížností: | 71 |
| Z toho za letošní rok: | 8 |
| Stále v řešení: | 3 |
50%
50%
Firmu jsem informoval, že cca po dvou měsících používání přestal fungovat bezdrátový kompresor.
Na to mě odpověděli, že uplynula 14ti denní lhůta na reklamaci. Na mou námitku, že neodstupuji od smlouvy v zákonné lhůtě, ale reklamuji nefunkční zboží, mě poslali kontakt na čínský obchod.
Prý jsou jen sprostředkovatelé. Za tuto službu si naúčtovali cca 500,-Kč za zboží v hodnotě cca 600,-Kč.
Mají na to nárok?
Děkuji za odpověď.
M. Škoula
Info o možnostech obrany. Mám pojištění DAS, tak klidně to použiji, klidně i ve spolupráci s vámi
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Jak spotřebitel správně uvádí, v tomto případě se nejedná o odstoupení od smlouvy při distančním prodejile § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ale o reklamaci vadného zboží, kterou je možné uplatnit ve lhůtě 2 let.
Předně upozorňujeme, že společnost LUNZO s.r.o. uvádí, že ve vztazích se spotřebitelem vystupuje pouze jako zprostředkovatel, nikoliv jako prodejce. Uvádí to však pouze v obchodních podmínkách, tudíž je možné toto ustanovení vyhodnotit jako překvapivé a dle § 1753 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, by vůči spotřebiteli mělo být neúčinné. V momentě, kdy se webový portál tváří jako klasický e-shop a během uzavírání smlouvy není spotřebitel na fakt, že nejedná s prodejcem, nýbrž pouze se zprostředkovatelem, nikterak upozorněn, není možné podle našeho názoru dojít k jinému závěru, než že jde o překvapivé ujednání. Při tomto závěru vycházíme mj. i z rozhodovací činnosti ADR České obchodní inspekce.
Z výše uvedeného vyplývá, že spotřebitel může vzniklou situaci řešit přímo se společností LUNZO s.r.o.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR msp.gov.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis). V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v přiměřené době po odstoupení, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou a obchodník nedodá objednané zboží, může spotřebitel využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
děkujeme za zaslání podnětu.
V rámci proklientského přístupu jsme se rozhodli zákazníkovi vyjít vstříc a dnešním dnem mu byla vrácena částka 1 178 Kč stejnou platební metodou, jakou jsme platbu obdrželi. Platba bude zákazníkovi přípsána do 24-72 hodin.
Zboží není nutné vracet. Pokud zákazník zboží chce vrátit, prosíme o zaslání zboží na naši adresu:
LUNZO s.r.o.
Politických vězňů 912/10, Nové Město,
110 00 Praha 1
Tímto považujeme spor za uzavřený.
S pozdravem Eliška
LUNZO s.r.o.
Vyjádření dTestu
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Děkuji moc za pomoc. Dodavatel se se mnou vyrovnal.
Děláte skvělou práci.
S pozdravem
M. Škoula
Dobrý den,
platba byla zákazníkovi již vrácena.
Tímto považujeme spor za uzavřený.
S pozdravem Eliška LUNZO s.r.o.
Vyjádření dTestu
Děkujeme stranám za poskytnutou součinnost. Stížnost uzavíráme s dosažením dohody stran.