| Počet nahlášených stížností: | 76 |
| Z toho za letošní rok: | 2 |
| Stále v řešení: | 1 |
87%
13%
#83514zamítnutá reklamace
Dne 3.11.2024 jsem koupila tyčový mixér u firmy FAST ČR - PLANEO, a.s.. Při použití krátce po jeho uvedení do provozu výrobek hned přestal fungovat. Po dvou zamítnutých reklamacích, kdy servis zamítl reklamace s tím, že bylo zjištěno spálení motoru po přetížení, výrobek je poškozen vnějším vlivem. Vzhledem k tomu, že mixér jel poprvé a krátce, mám za to, že vada u výrobku existovala již při převzetí. Poté jsem podala návrh na mimosoudní řešení sporů u ČOI a vyjádření prodejce k reklamaci je neměnné, reklamace je zamítnuta z důvodu mechanického poškození. Potom jsem si nechala vypracovat znalecký posudek. Ze znaleckého posudku vyplývá, že jde o nahodilou závadu, pohonná jednotka - motor je plně funkční, stanovení závady bylo smyšlené. Spotřebič nebyl vůbec rozebrán. Spotřebič byl zaslán do neakreditovaného servisu. Poté jsem prodejci zaslala odstoupení od smlouvy a výzvu k vrácení peněz podle § 2991 č.89/2012Sb. Prodejce vrátil pouze peníze za posudek. Mixér dále neřeší.
Tyčový mixér BLACK&DECKER BXHBA1500E
vrácení peněz
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR msp.gov.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
To vše již dle popisu spotřebitel učinil. V rámci odstoupení od smlouvy, je pak spotřebitel povinen vrátit zakoupené zboží a společnost je povinna vydat zpět kupní cenu a to bez zbytečného odkladu. Pokud tuto částku neoprávněně zadržuje, skutečně se jedná o bezdůvodné obohacení (ve smyslu § 2991 a násl. občanského zákoníku). Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis). V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v přiměřené době po odstoupení, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se opět na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
při zpracování reklamace jsme vycházeli ze závěrů autorizovaného servisu dovozce, který je pro posuzování reklamací dovozcem určen.
Je nám líto, že došlo z jeho strany k pochybení a jako prodávající přebíráme odpovědnost za vady s okamžitou platností.
Bohužel v prvotní zprávě odesílané zákazníkovi 01.10.2025 došlo k překlepu a tato nebyla doručena, což bylo dne 14.10. zjištěno a zpráva odeslána na korektní adresu.
V této zprávě zákazníka vyzýváme ke zvolení vybrané prodejny Planeo, kde mu bude vrácena kupní cena mixéru BLACK&DECKER BXHBA1500E.
Hodnocení:
Komentář: Dobrý den, tímto bych chtěla moc poděkovat dTestu za cenné rady a pomoc při řešení zamítnuté reklamace. Prodejce reklamaci uznal a peníze vrátil. Děkuji