| Počet nahlášených stížností: | 209 |
| Z toho za letošní rok: | 13 |
| Stále v řešení: | 0 |
72%
28%
#83515Reklamace elektrokola a baterie
Dne 13.9.2025 jsem zakoupil u společnosti Mountfield elekrokolo s vybranou baterii 17,5 Ah, Kolo i baterii jsem uhradil jednou platbou na společné faktuře. Dne 2.6.2025 jsem poprvé uvedené kolo reklamoval z důvodu, že kolo při rychlosti 22-25 km vydávalo divné kovové hlasité zvuky od předního kola. Kolo vráceno dne 6.6.2025 s doporučením, že je potřeba zajet přední destičky. Uvádím, že v té době na kole najeto 230 km. Druhou reklamaci jsem uplatnil 15.9.2025 při stavu cca 610km. V rámci reklamace uplatněna reklamace baterie a opět kola, že při rychlosti 22-25 km vydává divné kovové hlasité zvuky od předního kola. Dne 30.9.2025 jsem obdržel vyrozumění, že baterie je zcela nefunkční a vrátí mě peníze, protože baterie 17,5 Ah je na uvedené kolo již nedostupná. Nabízí mě vrácení peněz a následný nákup nové baterie 19,5 Ah s doplatkem, nabídka platí do 20.10.2025. U reklamované závady kola mě sdělili, že provedli seřízení předního brzdového systému (totéž jako při první reklamaci při stavu 230 km) a doporučili mě, že při opakování problému mám prudce přední brzdou zabrzdit!!!!!! Oznámil jsem prodejci, že v případě reklamované baterie požaduji stejnou baterii, případně vyšší bez doplatku. V případě nedodání baterie jsem jim oznámil, že odstoupím od kupní smlouvy z důvodu, že elektrokolo bez baterie neplní svůj účel a je nepoužitelné.
Elektrokolo Mount 6.4 limited (17) a baterie AKU MTF17,5 Ah (630Wh), článek SAMSUNG
Předpokládám, že v případě nedodání baterie, se stává kolo zcela nefunkčním a mám nárok na vrácení peněz.
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
"Vyřídit reklamaci" v sobě zahrnuje i umožnění, aby spotřebitel mohl s reklamovanou věcí disponovat. To znamená, že v (obvykle) 30denní lhůtě by mělo být nejen rozhodnuto o reklamaci (zamítnuta nebo uznána), ale v této lhůtě by měla být reklamovaná věc také:
- buď připravena k vyzvednutí v rámci pracovní doby prodávajícího (o možnosti vyzvednutí však musí prodávající spotřebitele prokazatelně informovat),
- anebo doručena spotřebiteli v poslední den lhůty k vyřízení reklamace do místa jeho bydliště, pokud bylo mezi stranami smluveno, že prodávající věc spotřebiteli doručí.
Tyto závěry vyplývají jednak ze smyslu a účelu zákona, jednak např. z rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 10, č. j. 34 C 109/2017-32.
Tím, že společnost nabídla vrácení peněz za nefunkční baterii, lze daný případ považovat za fakticky uznanou reklamaci. Spotřebitel by tedy měl mít do 30 dnů od podaní reklamace možnost s reklamovanou věcí disponovat. Pokud k tomu dosud nedošlo, je spotřebitel oprávněn od smlouvy odstoupit pro důvod nevyřízení reklamace včas.
Z popisu spotřebitele však není zcela zřejmé, zda byla reklamace uznána v plné výši, tedy za celé kolo, nebo zda se uznání vztahuje pouze na baterii. Pokud bylo zboží zakoupeno zvlášť, i když jsou položky na společné faktuře, nebylo by možné odstoupit od smlouvy v rámci obou položek, ale pouze od baterie.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Ke stížnosti pana Janáče, s nímž naše společnost vedla ohledně celé záležitosti poměrně rozsáhlou komunikaci, sdělujeme následné. Elektrokolo a akumulátor pan Janáč u naší společnosti zakoupit 13. 9. 2024. Akumulátor je k elektrokolu volitelným doplňkem, který si dle individuálních požadavků na jeho kapacitu vybírá zákazník z několika druhů. Konkrétní akumulátor tedy není nedílnou součástí elektrokola a je uveden na daňovém dokladu jako zvláštní položka.
Reklamace elektrokola byly uplatněny dne 15. 9. 2025 a vyřízeny 30. 9. 2025 jako oprávněné. O této skutečnosti pan Janáč obdržel písemné stanovisko s kompletní dokumentací nejprve e-mailem a hned vzápětí i doplňkovou SMS. Elektrokolo bylo seřízeno a za akumulátor s ohledem na fakt, že vykazoval vadu a naprosto totožný nebyl náhradou, byla nabídnuta k vyplacení pořizovací částka. Následně na základě těchto informací započal zákazník s námi písemnou komunikaci.
K elektrokolu je v našem sortimentu k dispozici několik dalších kompatibilních druhů akumulátorů, které lze kdykoli zakoupit. Na jeden z nich, který by mu nejvíce vyhovoval, mu dokonce naše společnost byla ochotna přispět takřka 40% podíl řádově v tisících korun jako vstřícné gesto váženému zákazníkovi, čehož pan Janáč nevyužil a stále trvá na odstoupení od kupní smlouvy nejen akumulátoru, které mu bylo opakovaně přiznáno, ale i elektrokola, na což mu ale zákonný nárok nevzniká a vyhověno mu z naší strany nebude.
Vyjádření dTestu
Děkujeme společnosti za poskytnuté vyjádření.
Při zkušebním nákupu uvedeného elektrokola není možné jej zakoupit bez baterie. Je tak nutné vybrat i typ baterie, která je poté vložena do košíku společně s elektrokolem. Jestliže byl nákup proveden za stejných podmínek, nebylo by možné smlouvu takto rozdělit a umožnit spotřebiteli pouze částečné odstoupení. Pokud by však bylo elektrokolo a baterie pořízeny zvlášť (byť na jedné faktuře), již by odstoupení pouze od části smlouvy (baterie) možné bylo.
Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, aby mohl na vývoj stížnosti reagovat.
Vyjádření dTestu
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Hodnocení:
Komentář: Pro mě konečné zjištění dTestu přišlo pozdě, v té době jsem měl již koupenou baterii. Kdybych informaci obdržel dřív, baterii bych nekupoval a šel bych do soudního sporu s prodejcem.