| Počet nahlášených stížností: | 19 |
| Z toho za letošní rok: | 6 |
| Stále v řešení: | 5 |
Dobrý den,
dne 2. 7.2025 jsem objednala v nábytku Expedo zboží za 29.070,-Kč. Platila jsem kartou (transakce dokončena 4.7.25). Recenze na obchod byly dobré, firma měla kladná hodnocení a dlouholetou tradici.
Na zboží jsem marně čekala do 21. srpna 2025. Po té jsem dne 22.8. po ústní dohodě s operátorkou na infolince, písemně zrušila objednávku a odstoupila od smlouvy. Byla jsem písemně ujištěna (několikrát) že mi peníze budou vráceny. Do dnešního dne se tak nestalo. Napsala jsem několik urgencí, prostřednictvím emailu, datové schránky, i doporučenými dopisy. Psala jsem majiteli firmy, na sídlo firmy i na prodejnu. Vždy slušně, stručně a věcně. Bohužel mé prosby zůstaly naprosto bez odezvy.
Nyní jsem se dozvěděla, že firma vyklidila sklad v Tuněchodech, odvezla všechno zboží, zrušila stránky na FB a veškerou reklamu a míří do insolvence. Myslím, že nás časem bude víc, komu firma Expedo dluží zboží a peníze. Nevím jak postupovat dál. Je to pro mě opravdu hodně peněz.
objednávka číslo *** v hodnotě 29070 Kč
Vrácení peněz na můj účet. Pokud firma opravdu míří do insolvence, netuším jak se to řeší. Asi podáním žaloby, nebo trestním oznámením. Nevím. Jsem bezradná.
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Z oficiálních zdrojů aktuálně nevyplývá, že by společnost byla v insolvenci nebo vstoupila do likvidace.
Pokud spotřebitel uhradil kupní cenu zboží, prodávající má povinnost zboží dodat. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Pokud doba dodání nebyla sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned. Prodávající je poté povinen plnit bez zbytečného odkladu, nejpozději by mělo být plněno do 30 dní.
Jestliže zboží nedodá, upozorní spotřebitel prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky). Pokud prodávající nedodá zboží ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 2159a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky. Z popisu vyplývá, že toto vše již bylo učiněno a spotřebitel se s podnikatelem dohodli na odstoupení od smlouvy.
Pokud podnikatel částku nevrátí a dále ji zadržuje bez právního důvodu, pak by se jednalo o bezdůvodné obohacení (ve smyslu § 2991 a násl. občanského zákoníku). Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis). V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v přiměřené době po odstoupení, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou a obchodník nedodá objednané zboží, může spotřebitel využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Vyjádření dTestu
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.