| Počet nahlášených stížností: | 1 |
| Z toho za letošní rok: | 1 |
| Stále v řešení: | 1 |
Na eshopu Digital24 jsem téměř 2 roky zpět zakoupil elektrický zubní kartáček, u něhož se po čase projevila vada. Reklamaci jsem uplatnil v souladu se zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.
Reklamace nebyla řádně vyřízena ve 30denní zákonné lhůtě podle § 19 odst. 3 uvedeného zákona, protože prodávající mě o jejím výsledku ve lhůtě neinformoval. V důsledku toho jsem dne 30. 9. 2025 oprávněně odstoupil od kupní smlouvy.
Prodávající po urgenci z mé strany potvrdil, že odstoupení akceptuje, avšak podmínil vrácení peněz dodáním či proplacením cestovního pouzdra, které bylo součástí původního balení. Pouzdro jsem tedy na jejich žádost odeslal – na vlastní náklady dopravy ve výši 129 Kč.
Následně mi prodávající sdělil, že tyto náklady neproplatí, jelikož jde podle jejich názoru o „administrativní krok nutný k uzavření případu“. Tento výklad je chybný – zaslání pouzdra bylo vynuceným krokem v rámci uplatnění mých práv z vadného plnění a vyplývalo přímo z jejich požadavku.
Podle § 1924 OZ zahrnuje uplatnění práv z vadného plnění všechny kroky, které spotřebitel podnikne v souvislosti s reklamací vadného zboží, včetně nákladů na dopravu zboží nebo jeho příslušenství, pokud jsou tyto náklady účelně vynaloženy. Požadavek na dodání pouzdra byl podmínkou pro dokončení procesu odstoupení od smlouvy, které bylo přímým důsledkem porušení povinnosti prodávajícího informovat mě o vyřízení reklamace
Z mé strany jsem opakovaně doložil všechny faktury a související doklady, komunikoval jsem věcně na základě právního základu, avšak firma trvá na neoprávněném krácení částky o 129 Kč.
Celková částka, která mi má být vrácena, činí:
3 199 Kč (kupní cena výrobku),
79 Kč (náhrada původního poštovného),
129 Kč (poštovné za zaslání zboží k reklamaci),
129 Kč (poštovné za zaslání cestovního pouzdra).
Celkem tedy 3 536 Kč.
Společnost je však ochotna vrátit pouze 3 407 Kč.
Problematiku jsem nedávno také konzultoval se spotřebitelskou poradnou dtestu, ve kterém mi bylo sděleno, že právo na vrácení těchto nákladů vyplývá z ustanovení § 1924 OZ
Reklamovaný model Oral-B iO Serie 6 - Pink Sand
Žádám o doplacení částky 129 Kč představující náklady na zaslání cestovního pouzdra
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Spotřebitel má také v případě uznané reklamace dle § 1924 občanského zákoníku nárok na náhradu tzv. nutných nákladů spojených s reklamací. Těmi jsou poštovné nebo úhrady cestovních nákladů.
Tento náklad se ale vztahuje k původní reklamaci (tedy zubního kartáčku) a pouzdro už není vráceno v rámci reklamace ale v rámci odstoupení od smlouvy z důvodu porušení zákonné povinnosti.
Pokud by podnikatel odmítl spotřebiteli cestovní náklady proplatit, pravděpodobně by se jednalo o bezdůvodné obohacení (ve smyslu § 2991 a násl. občanského zákoníku). Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.