| Počet nahlášených stížností: | 1 |
| Z toho za letošní rok: | 1 |
| Stále v řešení: | 1 |
Vážené dámy, vážení pánové,
obracím se na Vás se stížností na společnost Dřevonet s.r.o., která u mě prováděla rekonstrukční práce po vodovodní škodě způsobené v sousedním bytě. Práce probíhaly v období od listopadu 2024 do srpna 2025.
Společnosti Dřevonet jsem uhradila zálohy na práce v celkové výši 321 869 Kč. Některé práce však nebyly vůbec provedeny, a proto jsem si musela na jejich dokončení najmout jiné dodavatele. Společnost Dřevonet mi následně vystavila vyúčtování za práce a materiál ve výši 254 514 Kč. Z tohoto důvodu mi vznikl přeplatek ve výši 67 354 Kč, který mi společnost dosud nevrátila, a na opakované výzvy odmítá dlužnou částku uhradit.
Ráda bych se poradila, jak mám v této situaci dále postupovat a jaké kroky mohu podniknout pro vrácení přeplatku.
Děkuji za Vaši pomoc a čas.
S pozdravem,
Lucie Šindelková
Vrácení přeplatku.
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Mezi podnikatelem a spotřebitelem byla pravděpodobně sjednána smlouva o dílo. Dílem se dle občanského zákoníku rozumí zhotovení určité věci, nespadá-li pod kupní smlouvu, a dále údržba, oprava nebo úprava věci, nebo činnost s jiným výsledkem.
O právech objednatele z vadného plnění u smlouvy o díle platí obdobně ustanovení o kupní smlouvě. V souladu s nálezem Ústavního soudu ČR (sp. zn. IV. ÚS 2989/16) se na danou problematiku použije ustanovení o koupi zboží v obchodě, nikoliv obecná ustanovení o kupní smlouvě.
Pokud společnost Dřevonet neprovedla všechny sjednané práce podle uzavřené smlouvy, jedná se o vadu plnění ve smyslu příslušných ustanovení občanského zákoníku. V takovém případě má spotřebitel právo uplatnit nároky z vadného plnění, zejména požadovat odstranění vady, přiměřenou slevu z ceny díla nebo odstoupení od smlouvy, pokud se jedná o podstatné porušení smlouvy. Spotřebitel by tak primárně měl řešit problém reklamací u společnosti, nikoliv najmutím nové společnosti.
Zároveň na základě § 1925 občanského zákoníku platí, že pokud má spotřebitel možnost uplatnit právo z vadného plnění (reklamaci), nemůže současně požadovat náhradu škody za tutéž vadu. Jinými slovy, nelze požadovat náhradu z jiného právního důvodu za to, čeho lze dosáhnout prostřednictvím reklamace.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.