| Počet nahlášených stížností: | 1 |
| Z toho za letošní rok: | 1 |
| Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
obracím se na vás s žádostí o pomoc při řešení sporu s internetovým obchodem.
První objednávku jsem u e-shopu vrátila o dva dny po zákonné 14denní lhůtě. Obchod má v podmínkách uvedeno, že pokud je zboží vráceno po této lhůtě, vystaví zákazníkovi voucher místo vrácení peněz. Tento voucher mi byl vystaven s platností na jeden rok.
Rozhodla jsem se tedy dát obchodu druhou šanci a objednala nové zboží, které jsem uhradila právě tímto voucherem. Zboží mi však nesedělo, a proto jsem ho ve lhůtě 14 dnů vrátila.
Namísto vrácení peněz mi obchod opět vystavil nový voucher – se stejnou platností jako ten původní (platnost nebyla prodloužena).
Z každé objednávky si obchod navíc odečítá různé částky – například náklady na dopravu či poštovné za vrácení zboží – a při druhé objednávce jsem doplácela přibližně 150 Kč. Nikdy mi však nebylo sděleno, jaká je přesná aktuální hodnota voucheru, který mi zůstal.
Obchod tvrdí, že nemám nárok na vrácení peněz, protože původní voucher považují za „interní kredit“, nikoli za finanční plnění.
Já se domnívám, že tímto voucherem jsem reálně zaplatila novou objednávku – tedy vznikla nová kupní smlouva, od které jsem odstoupila v zákonné lhůtě.
V takovém případě má obchod povinnost vrátit peněžní hodnotu, kterou ode mě přijal, a ne ji opět převádět do dalšího voucheru.
Zároveň považuji za zásadní problém, že platnost voucheru se ani po jeho opakovaném použití neprodlužuje. Voucher má platnost jeden rok od prvního vystavení, takže i když s ním uskutečním další nákup a následně zboží v zákonné lhůtě vrátím, platnost zůstává stejná.
To znamená, že pokud bych byla nucena dále nakupovat a vracet, po uplynutí roční lhůty mi celá hodnota voucheru propadne, aniž bych kdy dostala možnost získat své peníze zpět.
Tento postup považuji za neetický a v rozporu s právem na odstoupení od smlouvy, protože mě fakticky nutí znovu a znovu nakupovat jen proto, abych o své peníze nepřišla.
Prosím vás proto o přezkoumání tohoto případu a o stanovisko, zda je takovýto postup e-shopu v souladu s občanským zákoníkem a ochranou práv spotřebitele.
Děkuji za váš čas a pomoc.
fitness oblečení
vrácení peněžní částky
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, do 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
Při odstoupení od smlouvy se smlouva od počátku ruší a strany si musí vydat plnění, která si vzájemně poskytly. Kupující tedy vrací zakoupené zboží a prodávající má povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů peněžní prostředky nebo plnění, které od něj na základě smlouvy přijal a to stejným způsobem, včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal. "Zaplatil-li" tedy spotřebitel skrze voucher, pak mu ze zákona náleží vrácení taktéž ve formě voucheru. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.