| Počet nahlášených stížností: | 24 |
| Z toho za letošní rok: | 5 |
| Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, podávám stížnost týkající se nedodání již zaplacené objednávky.
Dne 1.10. 2025 jsem učinila prostřednictvím webových stránek objednávku v e-shopu Zara v celkové hodnotě 3998,- Kč, kterou jsem ihned uhradila platební kartou. Tato objednávka byla rozdělena do dvou částí, což jsem nevěděla. Zjistila jsem to až při převzetí zásilky, kde jsem viděla, že objednávka není kompletní. Nepřišlo mi žádné upozornění, že objednávka je rozdělena.
Dle trasovacího čísla *** byla zásilka převzata společností PPL do přepravy a přes týden s ní nebylo pohnuto. Dle mailového vyjádření PPL zásilka jim ovšem nebyla společností Zara dosud fyzicky předána a jsou k ní nahrána pouze elektronická data.
Již několikrát jsem zkoušela žádat zákaznickou podporu Zary prostřednictvím kontaktního formuláře na jejich web stránkách, aby mi zavolali, ale nic se neděje.
Žádná telefonická nebo e-mailová komunikace nefunguje, pouze automat, který nic nevyřeší.
Jelikož se cítím společností Zara silně poškozena, již třetí týden od zaplacení nemám dosud ani zásilku a ani případné vrácené peníze za její nedodaní, podávám proto tuto stížnost.
Děkuji za poskytnutou pomoc
***
Prošívaná bunda s kapucí vel.S - referenční číslo 6985/400
Chci poslat co nejdříve zboží nebo vrátit peníze za nedodání, hodnota činí 1999,-Kč.
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Pokud spotřebitel uhradil kupní cenu zboží, prodávající má povinnost zboží dodat. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Pokud doba dodání nebyla sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned. Prodávající je poté povinen plnit bez zbytečného odkladu, nejpozději by mělo být plněno do 30 dní. Jestliže zboží nedodá, upozorní spotřebitel prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky).
Pokud prodávající nedodá zboží ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 2159a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis). V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v přiměřené době po odstoupení, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou a obchodník nedodá objednané zboží, může spotřebitel využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Odstoupit od smlouvy a získat zpět své peněžní prostředky je možné i prostřednictvím ustanovení § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (vhodné např. v situaci, kdy je sjednaná dlouhá doba dodání). Jelikož má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem ve lhůtě 14 dnů po převzetí zboží bez udání důvodu, má toto právo za použití logického výkladu i ještě před samotným převzetím. Odstoupí-li pak spotřebitel od smlouvy ještě před tím, než vůbec převzal zboží, má prodávající dle ustanovení § 1832 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, lhůtu 14 dnů na to, aby mu vrátil peněžní prostředky. Poté se prodávající ocitá v prodlení. Pokud prodejce nereaguje, odkazujeme na postup uvedený výše.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Vyjádření dTestu
Spotřebitelka nás informovala, že její stížnost již byla s danou společností vyřešena, s proto ji uzavíráme s dosažením dohody stran.