| Počet nahlášených stížností: | 280 |
| Z toho za letošní rok: | 26 |
| Stále v řešení: | 9 |
50%
50%
Dobrý den,obracím se na vás s žádostí o pomoc při řešení sporu se společností Datart.Dne 17.10.2025 jsem u společnosti Datart objednal zboží svářečku Fieldmann FDIS 20160-E a elektrody Güde ESAB 2,0/300mm jeden balík.Zásilka mi byla doručena dne 20.10.2025,ale v baléní chyběly objednané elektrody.Ihned po převzertí jsem kontaktoval zákaznickou podporu Datartu 20.10.2025,avšak prodejce odmítl situaci řešit s tím,že prý bylo vše odesláno.Zboží jsem neobdrželkompletní,přesto mi nebylo nabídnuto doposlání chybějící časti ani vrácení poměrné části ceny.Podle paragrafu 2161 občanského zákoníku má prodávající povinnost dodat zboží v ujednaném množství,jakosti a provedení.Mám tedy za to,že mám právo na dodánízbytku objednávky nebo na vrácení odpovídající části kupní ceny.Prosím o radu,jak dále postupovat a zda je možné,aby se d test obrátil na Datart s výzvou k nápravě.Děkuji za pomoc a přeji hezký den. Spozdravem ***
Elektrody Güde ESAB 2,0/300mm
Chěl bych chybějící zboží poslat a nebo vrátit peníze za elektrody.
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Pokud spotřebitel uhradil kupní cenu zboží, prodávající má povinnost zboží dodat. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Pokud doba dodání nebyla sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned. Prodávající je poté povinen plnit bez zbytečného odkladu, nejpozději by mělo být plněno do 30 dní. Jestliže zboží nedodá, upozorní spotřebitel prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky).
Pokud prodávající nedodá zboží ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 2159a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky.
Spotřebitel by tedy mohl odstoupit od smlouvy v rozsahu, v jakém mu zboží nebylo dodáno. Podnikatel by poté byl povinen vrátit peněžní prostředky za nedodané elektrody.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis). V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v přiměřené době po odstoupení, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou a obchodník nedodá objednané zboží, může spotřebitel využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.