| Počet nahlášených stížností: | 1 |
| Z toho za letošní rok: | 1 |
| Stále v řešení: | 1 |
https://www.chemieprostavbu.cz/obchodni-podminky/¨
12. VRÁCENÍ ZBOŽÍ
Dobrý den,
tento eshop ma napsano ze vraci cenu ponizenou o 30% když vrátím zboží,
toto je oprávněné?
Zboží jsem vracel ve 14 denní lhute.
Děkuji
Vrácení plné kupní ceny
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, do 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
Odstoupit od smlouvy je možné jakýmkoliv jednoznačným prohlášením učiněným vůči podnikateli (viz § 1830 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník). To lze učinit například i e-mailem. Podnikatel následně musí bez zbytečného odkladu spotřebiteli peníze vrátit.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Odstoupení od smlouvy do 14 dnů od převzetí je rovněž upraveno v bodu č.5 obchodních podmínek dané společnosti. Máme za to, že bod č.12 Vrácení zboží se vztahu na situace, kdy by spotřebitel chtěl zboží vrátit po uplynutí zákonné lhůty pro odstoupení. Pokud tedy spotřebitel odstoupil od smlouvy v rámci 14denní lhůty, měl by podnikatel vrátit celou kupní cenu.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Vyjádření dTestu
Společnost nás požádala o zveřejnění následujícího vyjádření:
"Tedy zákazník nás nekontaktoval žádným způsobem, neiformoval o svém záměru zboží vrátit a zboží jsme převzali až po zákonné lhůtě 14 dní. Postupovali jsme tedy dle našich obchodních podmínek, zboží přijali a obratem vrátili adekvátní částku, která byla ponížena o manipulační polatek za tuto službu navíc. Telefonicky jsme se pánovi snažili vzniklou situaci vysvětlit, stačilo, aby v den kdy se rozhodl zboží nepoužít zavolal. A telefonní číslo na nás měl jistě v mobilu, protože každému zákazníkovi před dodáním zboží osobně voláme, což mnoho z nich ocení jako na dnešní dobu "nevídané". Přesně každý ví, kdy zboží odesílame a kdy doručujeme."
Jak jsme uvedli v původním vyjádření, v případě, kdy by spotřebitel odstoupil od smlouvy po 14denní lhůtě pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu, užilo by se ujednání v obchodních podmínkách. Pokud by však společnost byla informována o odstoupení dříve a zboží bylo zasláno do 14 dnů od tohoto vyjádření, nebylo by možné vrácenou částku automaticky ponížit.
Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, aby mohl na vývoj stížnosti reagovat.