| Počet nahlášených stížností: | 8 |
| Z toho za letošní rok: | 8 |
| Stále v řešení: | 7 |
Místo teplého zimního kabátu s kapucí který je inzerován na e-shopu společnosti SOFIA PRAHA,mi přišla tenká mikina z Číny, jejíž hodnota je tak 150,- Kč a já jsem zaplatila necelých 700,- Kč.
Peníze jsem uhradila předem kartou. Mohu doložit.
Byl objednan tento produkt - 1 kus Patricia, Elegantní teplý zimní kabát s kapucí, barva šedá, velikost M
Proto bych navrhovala buď zaslání zboží dle objednávky,nebo vrácení peněz.
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Upozorňujeme spotřebitele, že smlouva nebyla uzavřena se společností z Prahy, jak by se mohlo z názvu zdát, nýbrž s anonymním e-shopem. Jako provozovatel webu není uveden nikdo, stránky jsou tedy zcela anonymní a spotřebitel neví, s kým uzavírá kupní smlouvu a vůči komu může nárokovat svá práva.
Obecně k odstoupení od smlouvy dle českého práva:
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, do 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů. V případě odstoupení od smlouvy bez udání důvodu hradí spotřebitel poštovné směrem k prodávajícímu.
Zákon pro vrácení zboží obecně nestanovuje omezující podmínku, a ani smluvní podmínky nemohou postavení spotřebitele zhoršit a například vrácení rozbaleného zboží zakázat. Zakázané jsou naopak omezující podmínky (třeba požadavek na originálně zabalené zboží). Vůbec by se k nim nepřihlíželo, tedy jako by nebyly. Více se zde: https://www.dtest.cz/nejcastejsi-problemy/mohu-odstoupit-od-smlouvy-ve-14-dnech-od-prevzeti-veci-i-kdyz-jsem-vec-uz-vybalil-pouzil-prisla-ponicena-jiz-se-na-ni-projevila-vada/46?pdf=1.
V návaznosti na odstoupení od smlouvy má prodávající povinnost spotřebiteli dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Mimo to je možné vadné zboží (v tomto případě neodpovídající popisu) reklamovat dle § 2169 občanského zákoníku a požadovat dodání zboží v souladu s objednávkou. Není-li to možné, má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněžních prostředků. Místo výše uvedených způsobů nápravy může spotřebitel žádat přiměřenou slevu. Spotřebitel má také v případě uznané reklamace dle § 1924 občanského zákoníku nárok na náhradu tzv. nutných nákladů spojených s reklamací. Těmi jsou poštovné nebo úhrady cestovních nákladů.
Obecně platí, že odstoupení od smlouvy či reklamace se zásadně uplatňují vůči prodávajícímu. Pokud by spotřebitel uzavřel smlouvu se společností z Nizozemí či z Číny, bylo by možné po spotřebiteli požadovat zaslání zboží při odstoupení od smlouvy či reklamaci na adresu do zahraničí, jestliže by však byl spotřebitel o této skutečnosti předem informován či by mu to bylo zřejmé z podoby e-shopu. Domníváme se tedy, že vzhledem k tomu, že se společnost vydává za českou, je požadavek k vrácení zboží do Číny nepřiměřený.
Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou, může taktéž využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Před využitím e-shopů a zaplacením spotřebitelům doporučujeme, aby si zjistili podstatné informace (jako jsou provozovatel e-shopu, zda je možné věc vrátit, jakým způsobem, na jakou adresu a dokdy by měly být peníze vráceny na účet) a ověřili si e-shop či prodávajícího, což lze učinit např. na určitých recenzních portálech.
Z výše uvedeného vyplývá, že spotřebitel má (dle českého práva) právo od smlouvy odstoupit, ale vzhledem k tomu, že nevíme, s kým spotřebitel smlouvu uzavřel a komu by měl odstoupení od smlouvy či reklamaci adresovat, je šance na uplatnění práva minimální.
Pokud by se jednalo o subjekt sídlící v EU, doporučujeme spotřebiteli, aby se v případě nevyřešení situace v mimosoudním řešení sporů, obrátil na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci například prostřednictvím internetových stránek evropskyspotrebitel.gov.cz, které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu EU, Islandu nebo Norska, přičemž spolupracuje také s mezinárodním spotřebitelským centrem Spojeného království.
Před samotným podáním je vhodné prostudovat informace zde: https://evropskyspotrebitel.gov.cz/co-udelat-nez-nas-kontaktujete/.
Kontakty na ESC ČR:
adresa: Gorazdova 24, 120 00 Praha 2
e-mail: ECCNET-CZ@ec.europa.eu
telefon: 296 366 155
evropskyspotrebitel.gov.cz
Jestliže by se jednalo o zahraniční podnikatelský subjekt sídlící mimo EU, nemůže se spotřebitel obrátit na Českou obchodní inspekci ani Evropské spotřebitelské centrum. V případě, že se spor nepodaří vyřešit smírnou cestou bude se spotřebitel moci obrátit na dozorový orgán v zemi sídla společnosti.