Společnost


123 Shared Mobility Czechia s.r.o.

Počet nahlášených stížností:11
Z toho za letošní rok:11
Stále v řešení:6
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Úspěšnost případů

18.2 %
Počet procent vyřešených stížností v rámci služby VašeStížnosti.cz (2 z 11)

#83789Klamavá obchodní praktika a nepřiměřené smluvní podmínky při nabídce členství 123-Pro, firma 123-transporter

Stav stížnosti

v řešení

Celková doba trvání

8 dnů 12 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
29.10.2025, před 9 dny

Petr Pouč

Znění stížnosti

Při jednorázovém pronájmu dodávky na 2 dny dne 17. 7. 2025 jsem uzavřel smlouvu o členství v 123-Pro jako alternativu k neplacení vratné kauce.Až po určité době jsem si bez jakéhokoliv předchozího upozornění všiml, že se mi z účtu pravidelně strhávají částky 1.190 Kč, a zjistil jsem, že smlouva byla uzavřena na 2 roky s celkovým závazkem 28.560 Kč. Tuto skutečnost jsem si v době uzavření smlouvy neuvědomoval, protože nebyla prezentována jasně a transparentně.

1. Klamavá a zavádějící formulace cenových podmínek:
Cena služby byla uvedena ve formulaci "měsíční úplata 1.190 Kč, minimální doba 24 měsíců", což je objektivně zavádějící. Celková výše závazku 28.560 Kč nebyla uvedena jasně a výrazně. Ani v odpovědi společnosti na mou reklamaci tato částka není uvedena, což potvrzuje záměrné zastírání skutečné ceny. Kdyby byla celková částka jasně uvedena, smlouvu bych nikdy neuzavřel. Tato formulace naplňuje znaky klamavé obchodní praktiky podle § 5 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.

2. Nedostatečná transparentnost smluvních podmínek:
V kontextu krátkodobého 2denního pronájmu vozidla nebylo nikde zřetelně a srozumitelně uvedeno, že: (a) zavazuji se k pravidelnému měsíčnímu placení 1.190 Kč po dobu 24 měsíců, (b) celková výše závazku činí 28.560 Kč, (c) smlouvu nelze zrušit před uplynutím 24 měsíců, (d) služba předpokládá dlouhodobé pravidelné využívání, nikoliv jednorázový pronájem. Společnost odkazuje na "interní návod", který není veřejně dostupný a který není součástí VOP. Podle § 1811 občanského zákoníku musí být smluvní podmínky formulovány jasně a srozumitelně. Skutečnost, že jsem potvrdil objednávku a souhlasil s VOP, neznamená automaticky platnost všech smluvních ujednání.

3. Nepřiměřenost smluvních podmínek:
Zavázat spotřebitele při jednorázovém pronájmu vozidla na 2 dny (v hodnotě cca 2.000 Kč) k pravidelným platbám v celkové výši 28.560 Kč po dobu 24 měsíců považuji za extrémně nepřiměřené a v rozporu s dobrými mravy. Tato podmínka je v extrémním nepoměru k: původnímu záměru a rozsahu služby (jednorázový 2denní pronájem), hodnotě původní objednané služby (pronájem za cca 2.000 Kč), reálnému budoucímu využití (neplánuji pravidelné pronájmy vozidel) a běžnému očekávání spotřebitele při objednávce krátkodobé služby. Podle § 1815 občanského zákoníku jsou nepřiměřeně nevýhodná ujednání ve spotřebitelských smlouvách neplatná, i když s nimi spotřebitel formálně souhlasil.

4. Nekalá obchodní praktika - agresivní nabídka v nevhodném kontextu:
Nabídka dlouhodobé služby s celkovým závazkem 28.560 Kč v kontextu objednávky krátkodobého 2denního pronájmu, bez jasného a výrazného upozornění na rozsah závazku a s použitím zavádějící formulace ceny, je agresivní obchodní praktikou podle § 5a zákona č. 634/1992 Sb. Spotřebitel v situaci objednávky krátkodobé služby nemá důvod očekávat nabídku dlouhodobého závazku v hodnotě téměř 30.000 Kč, zejména pokud není tato skutečnost prezentována jasně a transparentně.
5. Klamavá prezentace jako "alternativa ke kauci":
Služba 123-Pro byla prezentována jako alternativa ke složení vratné kauce 15.000 Kč. Tato prezentace je klamavá, protože:

Kauce 15.000 Kč je vratná
123-Pro 28.560 Kč je nevratné (téměř 2× více)

Celková výše závazku 28.560 Kč je téměř dvojnásobek vratné kauce 15.000 Kč. Pokud by společnost tuto "alternativu" prezentovala reálně jako: "Místo vratné kauce 15.000 Kč můžete zaplatit nevratných 28.560 Kč", nikdo by ji logicky nezvolil. Tato prezentace je proto záměrně zavádějící.
Společnost nereagovala vstřícně na mé dvě žádosti o mimořádné ukončení smlouvy, čímž potvrdila svůj přístup k nevýhodným smluvním podmínkám.


Produkt

Podrobnosti o produktu/službě: Služba: Členství v programu 123-Pro Poskytovatel: 123 Shared Mobility s.r.o., IČ: 19997264, Na Strži 1702/65, 140 00 Praha 4 Datum uzavření smlouvy: 17. 7. 2025 Měsíční platba: 1.190 Kč Minimální doba trvání: 24 měsíců Celková výše závazku: 28.560 Kč (téměř 2× více než vratná kauce 15.000 Kč) Kontext uzavření: Při objednávce jednorázového 2denního pronájmu dodávky (hodnota cca 2.000 Kč), prezentováno jako "alternativa ke kauci".


Požadované řešení

Požaduji okamžité ukončení Smlouvy o členství v 123-Pro bez jakýchkoliv sankcí a poplatků. Nechci nadále platit za službu, kterou nevyužívám a kterou jsem si nikdy nezamýšlel dlouhodobě užívat. Opírám se především o § 1815 občanského zákoníku, podle kterého jsou nepřiměřeně nevýhodná ujednání ve spotřebitelských smlouvách neplatná. Současně požaduji vrácení všech doposud zaplacených částek.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
4.11.2025 16:06, před 2 dny

Podnikatel má při uzavírání smlouvy se spotřebitelem informační povinnost dle § 1811 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Zejména by smlouva měla obsahovat ujednání o celkové ceně služby, včetně všech plnění a poplatků, nelze-li tuto cenu určit dopředu, pak je třeba zde uvést alespoň způsob jejího výpočtu. Zde je otázkou, jestli je možné ve smlouvě uvést celou cenu, pokud byla smlouva uzavřena na minimálně 24 měsíců, neznáme totiž celkové budoucí trvání plnění a nelze tak vypočítat celou částku, kterou v budoucnu spotřebitel uhradí.

Některé části obsahu smlouvy je pak možno určit odkazem na obchodní podmínky (§ 1752 občanského zákoníku). Domníváme se však, že ujednání o ceně by mělo být přítomno ve vlastním textu smlouvy. Ujednání, která jsou obsažená ve smluvních podmínkách nesmí být překvapivá (§ 1753 občanského zákoníku), v opačném případě by se k nim nepřihlíželo. Taktéž ujednání ve smlouvě nesmí být pro spotřebitele zneužívající (viz. § 1813 a 1814 občanského zákoníku), v tomto případě ale spotřebitel uzavřel smlouvu o členství a tu je třeba posuzovat odděleně od smlouvy o nájmu vozidla.

Pokud ale podnikatel prezentoval možnost předplatného jako výhodnější nebo "levnější" než možnost zálohy a záměrně by neuváděl, že se jedná o dlouhodobý závazek nebo jinou podstatnou informaci, pak by takové jednání mohlo naplnit znaky nekalé obchodní praktiky ve smyslu § 4 zákona č. 634/1992 Sb., zákon o ochraně spotřebitele.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.
Nyní se čeká na vyjádření společnosti.