| Počet nahlášených stížností: | 155 |
| Z toho za letošní rok: | 9 |
| Stále v řešení: | 2 |
48%
52%
Dne 20. 4. 2025 jsme zakoupili u společnosti Hecht benzínovou sekačku HECHT 5534 SX 5 in 1 za cenu 9 441 Kč.
Od počátku se opakovaně projevuje stejná závada – po několika minutách sekání motor začne kolísat v otáčkách, zhasne a nejde znovu nastartovat. Nejde o problém se startováním, ale o to, že motor po zahřátí přestane pracovat. Reklamaci jsme uplatnili čtyřikrát, pokaždé byla zamítnuta se stejným odůvodněním, aniž by byla sekačka skutečně vyzkoušena při sekání trávy (testováno bylo pouze startování a krátký běh naprázdno).
Sekačku není možné běžně používat.
Po poslední reklamaci jsme se obrátili na Českou obchodní inspekci (ADR), která jednala s firmou Hecht, ale ta odmítla jakoukoli dohodu a trvá na svém stanovisku.
Přesto máme od jejich pracovníka podepsané odstoupení od kupní smlouvy, na jehož základě jsme očekávali vrácení kupní ceny, ale k tomu nikdy nedošlo.
Společnost Hecht odmítá uznat závadu i přes opakované selhání výrobku a čtyři zamítnuté reklamace.
Vrácení kupní ceny.
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR msp.gov.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Vadu sekačky doporučujeme zdokumentovat např. videozáznamem.
Pokud pracovník dané společnosti podepsal odstoupení od smlouvy a přislíbil vrácení kupní ceny, měla by společnost peněžní prostředky vrátit.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci, jak již spotřebitel dle popisu učinil. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.