| Počet nahlášených stížností: | 3 |
| Z toho za letošní rok: | 1 |
| Stále v řešení: | 1 |
Dne 24.10.2025 jsem zakoupila zimní boty v provozovně DESS trade s.r.o. 612 00 Brno, Cimburkova 4, číslo zboží 16494-39 za 2450,- Kč.
26.10.2025 jsem si tyto nové boty vzala do divadla a již při první chůzi jsem zjistila, že mě něco tlačí na patě levé nohy. Z divadla jsem přišla s velkým puchýřem na noze a v botě jsem na omak zjistila značnou nerovnost v části paty. Boty se tedy nedají v tomto stavu nosit.
Velmi jsem se podivila, že reklamace nebyla uznána. Boty jsou na chození a ne na vystavování v botníku, tato levá bota se prostě nosit nedá.
Znovu jsem tedy podala reklamaci v obchodě a zboží nyní znovu putuje na reklamaci.
Je mi jedno jakou formou reklamaci vyřídíte, výměna zboží, vrácení peněz.
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Předně uvádíme, že služba VašeStížnosti.cz slouží v mimosoudnímu řešení sporů mezi spotřebiteli a podnikateli. Protože nejsme prodávajícím, nemůžeme spotřebiteli vyřídit reklamaci či kupní cenu vrátit.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR msp.gov.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Mimo to je možné vadné zboží (v tomto případě neodpovídající popisu) reklamovat dle § 2169 občanského zákoníku a požadovat dodání zboží v souladu s objednávkou. Není-li to možné, má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněžních prostředků. Místo výše uvedených způsobů nápravy může spotřebitel žádat přiměřenou slevu. Spotřebitel má také v případě uznané reklamace dle § 1924 občanského zákoníku nárok na náhradu tzv. nutných nákladů spojených s reklamací. Těmi jsou poštovné nebo úhrady cestovních nákladů.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.