| Počet nahlášených stížností: | 9 |
| Z toho za letošní rok: | 1 |
| Stále v řešení: | 1 |
Vyjádření dTestu
V obchodních podmínkách společnosti je uvedeno, že ČSOB je oprávněna písemně vypovědět smlouvu o účtu bez uvedení důvodu. Výpovědní doba je 2 měsíce a počíná běžet 1. dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi majiteli účtu.
Smlouvu o základním platebním účtu je ČSOB oprávněna vypovědět pouze z důvodů uvedených v zákoně o platebním styku.
V § 215 zákona o platebním styku je uvedeno, že poskytovatel může vypovědět závazek ze smlouvy o základním platebním účtu pouze tehdy, jestliže majitel základního platebního účtu:
- neprovede prostřednictvím tohoto platebního účtu žádnou platební transakci po dobu delší než 24 měsíců,
- není osobou oprávněně pobývající v členském státě,
- je majitelem jiného platebního účtu vedeného v České republice bankou nebo zahraniční bankou vykonávající činnost na území České republiky prostřednictvím pobočky, jehož prostřednictvím je možné čerpat služby uvedené v § 212 odst. 1,
- odmítne návrh na změnu závazku ze smlouvy o základním platebním účtu, aniž pro to má spravedlivý důvod, nebo
- poruší podstatným způsobem smlouvu o základním platebním účtu.
Poskytovatel může také od smlouvy o základním platebním účtu odstoupit, ale to pouze tehdy, jestliže majitel základního platebního účtu:
- použije základní platební účet v rozporu se zákonem upravujícím opatření proti legalizaci výnosů trestné činnosti a financování terorismu nebo v rozporu s jiným právním předpisem,
- dosáhne založení základního platebního účtu úmyslným poskytnutím nepravdivých nebo hrubě zkreslených údajů.
Odstoupení od smlouvy je možné také tehdy, jestliže by trvání závazku ze smlouvy o základním platebním účtu bylo v rozporu s jiným právním předpisem.
V odstavci 6 téhož paragrafu je však navíc uvedeno, že poskytovatel společně s výpovědí závazku ze smlouvy o základním platebním účtu nebo s oznámením o odstoupení od smlouvy o základním platebním účtu sdělí písemně majiteli základního platebního účtu důvod výpovědi nebo odstoupení spolu s informací o způsobu mimosoudního řešení sporů mezi majitelem základního platebního účtu a jeho poskytovatelem, informací o možnosti majitele podat stížnost orgánu dohledu a informací o případné možnosti podat stížnost přímo poskytovateli. Poskytovatel nesdělí majiteli základního platebního účtu důvod výpovědi nebo odstoupení, jestliže by sdělením důvodu porušil jiný právní předpis.
Nesplněním informační povinnosti podle § 215 odst. 6 se poskytovatel dopouští přestupku. Za tento přestupek lze uložit pokutu do 1 000 000 Kč. Projednání tohoto přestupku provádí Česká národní banka.
Platí, že zákon má přednost před obchodními podmínkami.
V rámci mimosoudního řešení sporů se majitel základního platebního účtu může obrátit na Finančního arbitra ČR, se sídlem Legerova 1581/69, 110 00 Praha 1, www.finarbitr.cz.