| Počet nahlášených stížností: | 12 |
| Z toho za letošní rok: | 4 |
| Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
Dne 8.11. jsem na Allegro.cz zakoupila od prodejce iPluto.cz MacBook Pro 14″ s konfigurací 24 GB RAM / 512 GB SSD za zajímavou cenu. V minulosti jsem na Allegro již zakoupila iPhone za podobně zvýhodněnou cenu, proto jsem neměla důvod pochybovat o přiměřenosti ceny ani o korektnosti nabídky.
Po zaplacení mi však byla vystavena faktura na jinou konfiguraci (16 GB RAM / 512 GB SSD). Po mém upozornění se prodejce odvolával na „technickou chybu v Allegro katalogu“. Z komunikace vyplývalo, že se snaží o jednostranné odstoupení od platně uzavřené kupní smlouvy a používá formulace, které mohou vyvolat dojem, že jde o oficiální podporu Allegro, nikoli o komunikaci s prodejcem.
Dle obchodních podmínek Allegro prodejce odpovídá za správnost údajů uvedených v nabídce a nemá nárok jednostranně měnit smlouvu po jejím uzavření, zejména pokud se nejedná o zjevnou chybu. Produkt je přitom běžně dostupný u distributorů, a tedy nic objektivně nebránilo jeho dodání.
Odvolávala jsem se na obchodní podmínky Allegro, zejména:
"5.2.
Obsah Nabídky by měl být pravdivý a úplný a nesmí uvádět ostatní Uživatele v omyl, zejména pokud jde o vlastnosti Zboží, jako jsou: jeho stav, parametry, kvalita, původ, značka nebo výrobce. Obsah Nabídky by měl být v souladu se zákonem, zejména obsahovat informace vyplývající z platných ustanovení o ochraně práv spotřebitele, a kromě toho nesmí naznačovat použití Zboží způsobem porušujícím platné právní předpisy. Popis nabídky nesmí obsahovat žádný obsah, který je v rozporu s platnými právními předpisy. Uživatel nese plnou odpovědnost za obsah jím umístěný v Nabídce, včetně odpovědnosti za případné chyby či nepřesnosti."
a dále:
"7.3.
S přihlédnutím k čl. 3.3 uzavře Kupující s Prodejcem smlouvu tak, že potvrdí nákup tlačítkem „koupit a zaplatit“, „koupit, zaplatím na dobírku“, „koupit pomocí Pay Business“ nebo „koupit pomocí AllegroPay“.
Prodejce bez mého souhlasu objednávku stornoval a vrací mi peníze, čímž podle mého názoru porušuje uzavřenou kupní smlouvu.
Tímto jednáním mi vznikla finanční škoda:
- ztráta využitého kuponu Allegro,
- ztráta 2% slevy od České spořitelny, která v den uplatnění vypršela a již není aktivní,
- a také fakt, že za akční cenu, za kterou byl produkt prodáván, ho aktuálně již nemohu zakoupit (leda u druhého, zřejmě propojeného e-shopu téhož prodejce). Notebook přitom nutně potřebuji pro práci.
Nesouhlasím s odstoupením od smlouvy ani s vrácením peněz jako jednostranným řešením ze strany prodejce. Vzhledem k aktuální situaci jsem ale ochotna přijmout přiměřenou finanční kompenzaci odpovídající vzniklé škodě.
Současně upozorňuji, že obdobnou nabídku má i jiný prodejce (Apollos), který má shodné fakturační i kontaktní údaje jako iPLUTO. Navíc mi od prodejce Apollos přišla odpověď na zprávu odeslanou v rámci komunikace s obchodem iPLUTO.
Prosím o prověření tohoto případu.
Děkuji za podporu při řešení této věci.
S pozdravem
Jana S.
Nákup Macbook pro na Allegro.cz od prodejce iPluto/Apollos
Náhrada finanční škody ve výši 6.283 Kč.
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Byla-li uzavřena kupní smlouva, je povinností kupujícího zaplatit kupní cenu a povinností prodejce dodat smluvené zboží. Pokud z výše slevy nebylo zřejmé, že se jedná o chybu, pak spotřebitel může trvat na tom, aby společnost Allegro plnila v souladu se smlouvou.
Z popisu však nevyplývá jaká byla původní cena a za jakou cenu spotřebitel zboží koupil, což může být pro posouzení klíčové. Také je nutné přihlédnout k výši slev, které společnost Allegro u podobných akcí obvykle poskytuje. Vzhledem k jejich výši je pak možné, že i u vyšší slevy nemuselo být spotřebitele zřejmé, že se jedná o chybu.
Taktéž, pokud již byla uzavřena kupní smlouva, je podnikatel povinen zajistit plnění i přes obtíže, podle § 2006 zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník "lze-li splnit za ztížených podmínek, s většími náklady, s pomocí jiné osoby nebo až po určené době", je podnikatel i tak povinen plnit. Domníváme se proto, že fakturace nesprávného zboží není důvodem pro odstoupení od smlouvy, protože je to chyba, kterou podnikatel může a měl by po vyzvání spotřebitelem napravit. Podle odst. 2 stejného ustanovení nemožnost plnění musí prokázat dlužník, v tomto případě společnost Allegro. Je tedy potřeba, aby poskytla řádné odůvodnění, proč plnění není možné, které se dle popisu spotřebiteli nedostalo.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.