| Počet nahlášených stížností: | 1 |
| Z toho za letošní rok: | 1 |
| Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
prosím o právní pomoc v situaci týkající se školy European College.
Dne 16. 9. 2025 jsem zaplatila 6 690 Kč jako školné. Do studia jsem však nenastoupila, neúčastnila jsem se žádné výuky a škola mi neposkytla žádné studijní materiály ani jakékoliv jiné plnění.
Nepodepsala jsem žádnou smlouvu o studiu ani dokument upravující podmínky úhrady. Škola mi přesto odmítá peníze vrátit a tvrdí, že „školné je nevratné“, aniž by existoval právní podklad.
Prosím o právní posouzení situace a doporučení dalšího postupu. Pokud je to možné, uvítala bych i pomoc se sepsáním formální předžalobní výzvy.
V případě potřeby mohu dodat doklady o platbě a komunikaci se školou.
Děkuji za Vaši pomoc.
Vrácení uhrazené částky z mé strany, odškodnění
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
V tomto případě záleží, co bylo mezi stranami ujednáno a z jakého důvodu chce spotřebitel školné vrátit. To, že spotřebitel dosud nepodepsal žádnou smlouvu nehraje až tak velkou roli, neboť takovouto smlouvu je možné uzavřít i ústně, popř. přes e-mail, telefonicky nebo zaplacením školného.
Společnost by ale po vyžádání měla spotřebiteli sdělit podmínky, za kterých je školné placeno a v jaké míře může být navráceno v případě, že by spotřebitel chtěl od smlouvy odstoupit.
Pokud byla smlouva o vzdělání uzavřena se spotřebitelem na dálku, má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, do 14 dnů od uzavření smlouvy nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodu.
Odstoupit od smlouvy je možné jakýmkoliv jednoznačným prohlášením učiněným vůči podnikateli (viz § 1830 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník). Samotné nenavštěvování výuky ale nelze považovat za jednoznačné prohlášení, doporučujeme proto podnikatele informovat o odstoupení od smlouvy. To lze učinit například i e-mailem. Podnikatel následně musí bez zbytečného odkladu spotřebiteli peníze vrátit. Pokud však nebylo odstoupeno ve lhůtě 14 dnů, mělo by být možné smlouvu vypovědět, za podmínek stanovených smlouvou.
V případě, že podnikatel zadržuje peněžní prostředky, aniž by k tomu měl právní důvod, mohlo by se jednat o bezdůvodné obohacení (ve smyslu § 2991 a násl. občanského zákoníku). Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.
Spotřebitel rovněž může tuto záležitost konzultovat s advokátem alespoň v rámci jedné hodinové konzultace. Advokát by mohl situaci spotřebitele posoudit komplexně, sdělit svůj právní názor a navrhnout nejlepší možné řešení. Zároveň by advokát v rámci konzultace měl spotřebiteli sdělit, jestli má z finančního hlediska smysl situaci řešit s využitím jeho služeb.