Společnost


CAR4WAY a.s.

Počet nahlášených stížností:5
Z toho za letošní rok:1
Stále v řešení:1
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Úspěšnost případů

0 %
Počet procent vyřešených stížností v rámci služby VašeStížnosti.cz (0 z 5)

#84153Reklamace neoprávněně účtovaného poplatku za znečištění vozidla

Stav stížnosti

v řešení

Celková doba trvání

2 dny 20 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
01.12.2025, před 3 dny

Jan Šiman

Znění stížnosti

Popis situace
Dne 30.11.2025 jsem převzal vozidlo Škoda Scala v rámci carsharingu CAR4WAY.

Vozidlo bylo již při převzetí znečištěné (chlupy od psa, kapesníky, oslintaná palubní deska).

Závadu jsem nahlásil prostřednictvím aplikace a následně e-mailem. Fotodokumentaci jsem doložil později.

Společnost CAR4WAY mi sdělila, že protože jsem znečištění nenahlásil před zapnutím zapalování, přebírám odpovědnost za stav vozu.

Na základě VOP mi hrozí pokuta ve výši 1 000 Kč + poplatek za výjezd technika, pokud vůz neuklidím do 2.12.2025.

Argumentace společnosti
Povinnost uživatele: zkontrolovat a nahlásit stav vozu před zapnutím zapalování.

Pokud je závada nahlášena až po zapnutí, odpovědnost přechází na uživatele.

Společnost se odvolává na článek 7 VOP (povinnosti uživatele před jízdou).

Moje stanovisko
Znečištění jsem nezpůsobil (nemám psa, vůz byl převzat již znečištěný).

Hlášení jsem učinil v dobré víře, aby společnost měla informaci o skutečném stavu vozu.

Sankce považuji za neoprávněnou, protože odpovědnost za závadu nelze přenášet na uživatele, který ji nezavinil.


Požadované řešení

Má společnost CAR4WAY právní nárok účtovat mi pokutu a poplatek, pokud znečištění prokazatelně nezpůsobil jsem?

Jsou jejich VOP (automatická odpovědnost po zapnutí zapalování) v souladu s občanským zákoníkem a ochranou spotřebitele?

Jaké právní kroky mohu podniknout (reklamace, stížnost na ČOI, případně soudní spor)?


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
4.12.2025 12:28, před 5 hodinami

Má společnost CAR4WAY právní nárok účtovat mi pokutu a poplatek, pokud znečištění prokazatelně nezpůsobil jsem?

Podle § 2994 občanského zákoníku ze zákona nese odpovědnost za škodu na převzaté věci ten, kdo ji převzal. Pokud podnikatel v obchodních podmínkách určí, že je nájemce povinen zkontrolovat a nafotit stav vozidla před první jízdou, je tak nájemce povinen učinit. Pokud tak neučiní může nést škodu za škody se kterými automobil převzal, společnost totiž nemá jak zjistit, že škoda nevznikla až po vyjetí. Pokud však podnikatel věděl, že je automobil poškozený již v době předání, pak za vady nemůže spotřebitel odpovídat.

Jsou jejich VOP (automatická odpovědnost po zapnutí zapalování) v souladu s občanským zákoníkem a ochranou spotřebitele?

Podle občanského zákoníku je možné ve smlouvě odkázat na obchodní podmínky, dle kterých se bude smlouva řídit. Tyto podmínky však musí být do smlouvy řádně inkorporovány, spotřebitel na ně musí být upozorněn a jejich ustanovení nesmí být překvapivé a nepřiměřené.

To, že odpovědnost za škodu po převzetí věci přechází na nájemce vyplývá ze zákona a tyto smluvní podmínky pouze upřesňují tento moment na dobu, kdy je zapnuto zapalování. Domníváme se, že tento požadavek není nepřiměřený, protože chrání jak spotřebitele, kterému se oddaluje odpovědnost za převzatou věc na moment zapnutí zapalování, má tedy možnost si převzatou věc zkontrolovat a popřípadě vytknout vady a pro podnikatele je to praktické, protože si může zjistit ve který moment bylo zapnuto zapalování a tím pádem od kdy za něj již odpovídá nájemce. Bylo by ale vhodné na to, že odpovědnost přechází okamžikem zapnutí zapalování na nájemce, nájemce před uzavřením smlouvy upozornit.

Pokud by však "škoda" kterou má nájemce zaplatit měla povahu smluvní pokuty a byla obsažena pouze v obchodních podmínkách, pak by pravděpodobně byla neúčinná a tím pádem nevymahatelná (viz následující odstavec), podnikatel by si ale mohl po spotřebiteli nárokovat náhradu škody, která by však mohla být i vyšší než smluvní pokuta.

Ke smluvní pokutě:

Nevíme, v jakém konkrétním znění smlouvu spotřebitel uzavřel, nicméně obecným faktem je, že smluvní pokutu lze vymáhat pouze za porušení smluvních povinností. Spotřebitel musí být o existenci smluvní pokuty navíc řádně informován (obecně nestačí např. zmínka v obchodních podmínkách, ale musela by být uvedena v hlavní smlouvě).

Další podmínkou pro možnost vymáhání smluvní pokuty je její přiměřenost. V případě, kdy by byla nepřiměřená - tedy příliš vysoká s ohledem na povinnost, kterou kryje, by se k takové smluvní pokutě vůbec nepřihlíželo - spotřebitel by tak tuto pokutu nemusel platit.

K povinnosti platit smluvní pokutu zároveň uvádíme, že v případech, kdy je smluvní pokuta obsažená pouze v obchodních podmínkách (jak je uvedeno již výše), je neúčinná (nález Ústavního soudu ČR sp. zn. I. ÚS 3512/11).

V tomto případě bude tedy záležet především na tom, zda smluvní pokuta byla obsažena ve smlouvě nebo obchodních podmínkách nebo zda chce podnikatel vymáhat částku na základě náhrady škody.

Jaké právní kroky mohu podniknout (reklamace, stížnost na ČOI, případně soudní spor)?

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.
Nyní se čeká na vyjádření společnosti.