| Počet nahlášených stížností: | 282 |
| Z toho za letošní rok: | 28 |
| Stále v řešení: | 9 |
50%
50%
Dobrý den,
obracím se na Vás s prosbou o řešení nedodaného zboží a nevrácení platby za ně. Opakovaně řeším se zákaznickou linkou Datart zásilku č. *** - nedoručené sportovní hodinky Garmin (5 699 Kč, objednáno online, placeno 12.11.2025 přes Apple pay). Zásilka byla prý ztracena přepravcem - Zásilkovnou. Na zákaznické lince Datartu mnohokrát řešeno - doteď nemám vrácené peníze za ztracenou zásilku, žádný oficiální e-mail, kde by bylo potvrzeno, že mi bude vrácena platba. Pokaždé jiná informace od pracovníků zákaznické linky. Další z pracovníků Datartu mi sdělil, že zásilka byla dohledána, podle informací z archivu aplikace Zásilkovna se od 26.11.2025 nachází v Depo Štěrboholy. Musím prý čekat, až přepravce - Zásilkovna vrátí zboží. Potvrzení o řešení mé situace ovšem nemám.
Děkuji mnohokrát a prosím o zprostředkování řešení tohoto sporu.
Alena Gerbrichová
tel.: ***
bezodkladné vrácení platby za nedodané zboží
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Pokud spotřebitel uhradil kupní cenu zboží, prodávající má povinnost zboží dodat. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Pokud doba dodání nebyla sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned. Prodávající je poté povinen plnit bez zbytečného odkladu, nejpozději by mělo být plněno do 30 dní. Jestliže zboží nedodá, upozorní spotřebitel prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky).
Pokud prodávající nedodá zboží ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 2159a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis). V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v přiměřené době po odstoupení, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou a obchodník nedodá objednané zboží, může spotřebitel využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.