| Počet nahlášených stížností: | 66 |
| Z toho za letošní rok: | 66 |
| Stále v řešení: | 24 |
Po otevření zásilky a zjištění,že jsem nikdy takové zboží neobjednával a zjištění,že je na zboží nečitelný kod a roztržený obal jsem začal zjišťovat dostupné skutečnosti k dodavateli zásilky.Porovnáním ceny a kvality zboží jsem zhodnotil,že se jedná o značně předražené zboží/dámská mikina s potiskem/.V tomto zjištění jsem se ujistil po lustraci dodavatele na internetu,kde je značné množství téměř totožných,stížností a reklamací, kde převažuje reklamace zboží v hodnotě 1150,- Kč.Všechny reklamace se jednají stejného dodavatele.Platbu této zásilky jsem si nechal potvrdit na dodávající poště a budu jí také reklamovat cestou banky.Není mi známo,kde získal dodavatel zásilky mojí adresu.Před dvěma dny mi byla dorzučována další neobjednaná zásilka s dobírkou 1150,- Kč,kterou jsem již nepřevzal.
Dámská mikina s potiskem tří barevných dýní a nápisem.Velikost /M/ U dodaného zboží byla pořízena fotodokumentace,kterou lze dát k dispozici.
Vzhledem k tomu,že jasem toto dodané zboží nikdy neobjednával a vzhledem ke stavu zboží budu požadovat v každém případu vrácení zaplacené částky.Vzhledem k množství stejných reklamací a stížniostí se domnívám,že se jedná o organizovaný podvod,který by měl být řešen ze strany Policie ČR.Po zjištění správné adresy zboží vrátím dodavateli formou dobírky.
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Kupující je povinen uhradit pouze cenu za zboží, které si od společnosti prokazatelně objednal. Záleží tedy na tom, zda objednávka byla učiněna. Pokud by tomu tak nebylo, jednalo by se o plnění bez objednávky. V takovém případě dle § 1816 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, nemusí spotřebitel společnosti na své náklady nic vracet, ani jí o tom vyrozumět. Společnost by v případě sporu musela prokázat, že smlouva byla se spotřebitelem ohledně konkrétního produktu uzavřena a tento produkt byl ze strany společnosti opravdu zaslán.
Spotřebitelům doporučujeme, aby si před převzetím zboží a zaplacením dobírky vždy zkontrolovali, zda objednávku na dané zboží skutečně učinili.
V případě, že by spotřebitel neobjednané plnění uhradil a nevěděl, že se jednalo o neobjednané plnění, vzniklo by na straně podnikatele (odesílatele) bezdůvodné obohacení. Bezdůvodné obohacení znamená, že se podnikatel obohatil bez toho, aniž by k tomu měl právní důvod. Takové obohacení by bylo možné po podnikateli vymáhat.
Pokud prodejce nereaguje, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Ovšem zde si nejsme jisti, s kým spotřebitel smlouvu uzavřel.
Prodávajícího je možné vyzvat k plnění i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Platil-li spotřebitel při nákupu platební kartou a obchodník nedodá objednané zboží, může spotřebitel využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Pokud by se jednalo o subjekt sídlící v EU, doporučujeme spotřebiteli, aby se v případě nevyřešení situace v mimosoudním řešení sporů, obrátil na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci například prostřednictvím internetových stránek www.evropskyspotrebitel.cz, které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu EU, Islandu nebo Norska, přičemž spolupracuje také s mezinárodním spotřebitelským centrem Spojeného království.
Před samotným podáním je vhodné prostudovat informace zde: https://evropskyspotrebitel.cz/co-udelat-nez-nas-kontaktujete/.
Kontakty na ESC ČR:
adresa: Gorazdova 24, 120 00 Praha 2
e-mail: ECCNET-CZ@ec.europa.eu
telefon: 296 366 155
www.evropskyspotrebitel.cz
Jestliže by se jednalo o zahraniční podnikatelský subjekt sídlící mimo EU, nemůže se spotřebitel obrátit na Českou obchodní inspekci ani Evropské spotřebitelské centrum. V případě, že se spor nepodaří vyřešit smírnou cestou bude se spotřebitel moci obrátit na dozorový orgán v zemi sídla společnosti.