| Počet nahlášených stížností: | 283 |
| Z toho za letošní rok: | 29 |
| Stále v řešení: | 10 |
50%
50%
V září roku 2024 jsem u Vás zakoupil produkt Ntb HP 250 G10 i5-1335U, 15.6", RAM 8GB, SSD 512GB, Intel Iris Xe, Microsoft Windows 11 Home - stříbrný. Z počátku nebyl žádný problém, ale cca po 3 měsících se začal projevovat problém s připojením k wifi sítím. Nejdříve jsem se pokoušel vyřešit problém přeinstalací domácí sítě, uvedením notebooku do továrního nastavení, odinstalací aplikací, ale problém přetrvával nadále. Problém přetrvával i při připojení přes hotspot vytvořený mobilním telefonem. Později jsem vysledoval, že problém s připojením má pouze notebook, žádné jiné zařízení v domácnosti žádný problém neprojevovalo.
V dubnu tohoto roku jsem se již rozhodl notebook reklamovat. Reklamace byla uznána a WiFi modul vyměněn. Po opravě bylo nějaký čas vše zase v pořádku, ale cca po dvou měsících se závada začala projevovat stejným způsobem/příznaky. Notebook jsem tedy znovu reklamoval v srpnu tohoto roku, nicméně reklamace nebyla uznána, ačkoliv problém stále přetrvával. O měsíc později, při třetí reklamaci, byla reklamace uznána, pro tu stejnou závadu jako v prvním případě a WiFi modul opět vyměněn. Hned při prvním spuštění doma po opravě se ovšem závada začala projevovat stejným způsobem jako ve všech předchozích případech a problém se stupňoval do neúnosné meze - notebook se odpojil 10x během jedné hodiny. Notebook jsem již tedy po čtvrté reklamoval, cca 3 týdny po vyzvednutí opraveného notebooku, nicméně reklamace tentokrát opět neuznána.
Přijde mi minimálně zvláštní, že produkt má při užívání stejný problém, ale reklamace jednou uznána je, podruhé nikoliv, se zprávou od technika, že se závada neprojevila. Z tohoto důvodu jsem ke třetí a čtvrté reklamaci přiložil video. Pokud by se problém neprojevoval, neměl bych důvod jezdit na prodejnu a trávit čas reklamováním.
Notebook jsem si pořizoval jako pracovní nástroj, rok od pořízení již 4x reklamován, což není úplně v pořádku. Potíže se začali projevovat cca půl roku od pořízení notebooku, od té doby je v podstatě nepoužitelný pro práci i běžné domácí používání. Upřímně řečeno je poměrně časově a zároveň finančně náročné téměř měsíc co měsíc notebook vozit na prodejnu reklamovat a posléze jej vyzvedávat po vyřízení reklamace.
V přílohách doklady ke všem vyřízeným reklamacím. Prosím Vás touto cestou o součinnost a vyřízení tohoto případu buď vrácením peněžních prostředků nebo například poukazem v hodnotě ceny notebooku na pořízení jiného notebooku. Nejde mi o peněžní prostředky, ale o funkční notebook k práci. Důvěru již v tento konkrétní kus nemám co se týče funkčnosti a spolehlivosti při případné opravě, jak jistě sám chápete.
Již jsem se na Vás obrátil s radou, jaký zvolit další postup, přičemž jste mi sdělili, že mám právo požadovat odstoupení od kupní smlouvy, přičemž prodávající toto řešení odmítl a v podstatě omílá pořád to stejné dokola, nehledě na obsah uvedený v emailech, na které reagují.
Notebook HP 250 G10 i5-1335U, 15.6", RAM 8GB, SSD 512GB, Intel Iris Xe, Microsoft Windows 11 Home - stříbrný, výrobní číslo: 5CD328DMFH
Požaduji odstoupení od smlouvy a vrácení kupní ceny.
|
|
Tweet |
Vyjádření dTestu
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR msp.gov.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Pokud by se jednalo o stejnou vadu:
Dle § 2171 odst. 1 písm. b) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník platí, že spotřebitel může v rámci reklamace požadovat odstoupení od kupní smlouvy, pokud se vada na zboží projeví opakovaně.
Opětovným výskytem se rozumí projev stejné vady, která již byla v rámci uznané reklamace opravena. Dle znění zákona je tedy možné odstoupit již při druhém projevu stejné vady. Dle důvodové zprávy by mělo být v případě hodnotných či komplexních produktů spravedlivé umožnit prodávajícímu ještě jeden pokus o odstranění vady, avšak ani tento “další pokus” zákon přímo nevyžaduje.
Odstoupit od smlouvy je možné jakýmkoliv jednoznačným prohlášením učiněným vůči podnikateli. To lze učinit například i e-mailem. Podnikatel odstoupení od smlouvy nemůže odmítnout, pokud spotřebitel odstupuje na základě zákonného důvodu. Podnikatel následně musí bez zbytečného odkladu spotřebiteli peníze vrátit.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení. Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr/.