Počet nahlášených stížností: | 1405 |
Z toho za letošní rok: | 47 |
Stále v řešení: | 42 |
V listopadu 2024 došlo k pořízení Robotický vysavač Roborock Qrevo S white.
Na začátku dubna 2025 musel být reklamován (***).
Reklamace byla zamítnuta s tím, že vada (skřípání/vrzání) se projevila. Ovšem "Jelikož je tato závada způsobena silným znečištěním a zanedbání pravidelné údržby (nevýrobní faktory - chyba uživatele), požadavek na záruční opravu se tímto zamítá. Na poškození zařízení v důsledku nedodržování pravidelné údržby nelze uplatnit právo z vadného plnění. Prodejce, distributor ani výrobce nenese žádnou odpovědnost za poškození, které vzniklo v důsledku nedodržování pokynů manuálu."
S tímto tvrzením nelze souhlasit. Údržba byla dle manuálu prováděna. Když pominu deklarované a propagované automatické čištění, například mopu aj.
Nyní jsem tlačen k zaslání produktu znovu, aby se reklamace mohla opět prověřit... Já ovšem rozporuji původní stanovisko, nemám zájem o další reklamační řízení.
Navíc neuplynulo ani více než půl roku, tedy dokazující skutečnost by měla být na straně prodejce (že jsem něco zapříčinil či zanedbal), nikoliv abych se já bránil a dokazoval, že jsem prováděl vše dle manuálu.
Robotický vysavač Roborock Qrevo S white
Přehodnocení reklamace - její uznání a vyřešení dobropisem (s možností vrácení reklamovaného zboží zpět prodejci).
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku (pro zboží zakoupené před 6. 1. 2023 v průběhu šesti měsíců) od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, resp. § 2161 odst. 2 občanského zákoníku ve znění před novelou ze dne 6. 1. 2023). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://coi.gov.cz/informace-o-adr.
Dobrý dem, děkujeme za vyjádření. Reklamace výrobku Roborock Qrevo S white byla zamítnuta na základě vyjádření autorizovaného servisu, který při diagnostice dospěl k závěru, že závada (skřípání/vrzání) vznikla v důsledku silného znečištění a zanedbání pravidelné údržby. V takovém případě se dle zákona nejedná o vadu, za kterou by nesl odpovědnost prodejce, distributor či výrobce. Proto nebylo možné reklamaci uznat. V tomto směru se řídíme závěrem servisu a nemůžeme nabídnout jiné řešení, než doporučit zařízení důkladně vyčistit a případně reklamaci zopakovat.Děkuji za spolupráci. S pozdravem Adéla, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.